Rocket Internet siktar på tio nya bolag under 2015

Den tyska e-handelsinkubatorn Rocket Internet redovisar en förlust före skatt på 11,3 miljoner euro under första halvåret 2014. Samtidigt ökar omsättningen och bland portföljbolagen ökar både försäljning och marginal. Nu skruvas tempot upp ytterligare och nästa år räknar man med att lansera minst tio nya bolag.

Rocket Internet har släppt sin delårsrapport för årets första sex månader. Där står det att finna att den tyska e-handelsinkubatorn ökat sin omsättning från 33 miljoner till 47 miljoner euro jämfört med samma period föregående år. Samtidigt visar portföljbolagen både ökad försäljning och förbättrade marginaler.

Enligt Rocket har deras tolv mest framgångsrika företag sett en genomsnittlig tillväxt på 104 procent när det gäller gross merchandise volume, GMV, under första halvåret. Bland annat nämns ryska Lamoda och indiska Jabong som ökat sina intäkter med 112 respektive 187 procent.

Annons

Rocket redovisar dock en förlust före skatt på 11,3 miljoner euro, att jämföra med en vinst på 22,8 miljoner euro under samma period i fjol.

Resan har bara börjat

Efter rapporten steg Rocket Internet-aktien med 1,4 procent till 48,52 euro, något som innebär att aktien stigit med 14 procent sedan introduktionskursen i oktober på 42,50 euro.

I samband med delårsrapporten meddelar Rocket Internet att man räknar med att lansera ytterligare tre bolag innan årets slut, vilket innebär att man under 2014 kommer att ha startat tio nya bolag. En siffra som man räknar med även under 2015.

Rocket Internets grundare och CEO, Oliver Samwer, påpekade också att de nya företagen var på väg mot lönsamhet och upprepade sin åsikt att nyetablerade e-handelsföretag behöver sex till nio år innan de når break even.

– Vår möjlighet är enorm och vår resa har bara börjat, säger Oliver Samwer.



Källor: Reuters, DI

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!