Rocket investerar stort i E-handeln med mat

Rocket Internet har munnen full för tillfället. Inom loppet av ett par dagar har deras matbeställningstjänst FoodPanda käkat upp sex rivaler i sju länder. Det samtidigt som Rocket investerat nästan 570 miljoner dollar i konkurrenten Delivery Hero, samt ytterligare miljoner i matkasseföretaget HelloFresh.

I somras fick Rocket Internets matbeställningstjänst FoodPanda in 60 miljoner dollar i en ny investeringsrunda. Nu verkar man ha satt sprätt på en del av dessa. Efter att man nyligen shoppat loss i Östeuropa, så har man nu köpt upp ytterligare sex rivaler i Sydostasien.

Nämligen Just Eat i Indien, EatOye i Pakistan, Food Runner i Malaysia och Singapore, City Delivery i Filippinerna, Koziness i Hong Kong samt Food By Phone i Thailand.

Annons
Annons

– Med de senaste förvärven blir Foodpanda marknadsledande i hela Sydostasien, säger Ralf Wenzel, medgrundare och VD för Foodpanda.

E-handelns framtid

Men det är inte det enda matnyttiga som hänt de senaste dagarna. Rocket har nämligen investerat även på annat håll. Bland annat har man varit med i en investeringsrunda som inbringat 126 miljoner dollar till HelloFresh. Ett matkasseföretag som man är delägare i tillsammans med Kinnevik.

Och som det inte vore nog har man även köpt in sig i en av FoodPandas största konkurrenter, nämligen Delivery Hero. Totalt ska Rocket ha stoppat in runt 568 miljoner dollar för en ägarandel på 30 procent i det snabbväxande företaget.

– Det är ett perfekt komplement till våra takeaway-företag i andra delar av världen. Matleveranser är den största marknaden vi kan vara delaktiga i. Det är framtiden inom e-handel, säger Rockets koncernchef, Oliver Samwer.

 

Källor, TiA, TC, IR

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!