Rodebjer växlar upp e-handeln – ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Det svenska modehuset Rodebjer inleder nu en rejäl satsning på sin e-handel. Företaget har sedan tidigare bland annat en flaggskeppsbutik på Norrmalmstorg i Stockholm och den senaste tiden ska de även ha börjat jobba med en allt större närvaro på nätet. Den satsningen intensifieras nu, inte minst genom att företaget byter plattform.

Detta då den tidigare plattformen av e-handlaren upplevts som “alltför tunggrodd” och tillväxtplanerna begränsades av för många tredjepartsverktyg. Även kommunikationen mellan företagets webb och deras övriga system, var långsamt och ska ha krävt stora manuella insatser.

Annons

“Vi är helt klart on track”

I juli förra året skedde till slut skiftet och valet av ny plattform föll då på Salesforce lösning Commerce Cloud och resultatet lät inte vänta på sig. Idag påstås e-handeln stå för runt 15 procent av företagets totala försäljning, men mer ska det alltså bli.

- Målet för det här räkenskapsåret är att öka försäljningen inom egen e-handel med 40 procent och hittills är vi helt klart on track, säger Janne Kailan, e-handels- och omnikanalsansvarig på Rodebjer, i ett pressmeddelande.

Responsiv sida ska ge bättre upplevelse

Plattformsbytet har också lett till att sajten nu blivit global och dessutom har nio systersidor med fyra olika valutor i andra länder. Sidan har också blivit responsiv för att passa mobila skärmar och sajten har fått ett helt nytt koncept.

- Merparten av våra besökare kommer till oss via mobilen, så att ge dem en bättre upplevelse var väldigt viktigt. Samtidigt satsar vi numera mycket på branding och lookbooks via sidan, vilket vi inte gjorde i samma utsträckning förut. Nu matchas vår kommunikation utåt helt och hållet med det som syns på sajten, säger Janne Kailan.

Annons