RoyalDesign investerar tio miljoner i ny omnikanalsatsning

Lanserar ny sajt och ny pilotbutik.

För drygt två år sedan öppnade RoyalDesign sin första flaggseppsbutik på Mall of Scandinavia i Stockholm, och därmed gick starten för vad som skulle bli ett helt nytt butikskoncept för företaget. Tanken är att e-handeln och den fysiska butiken ska knytas ihop på ett tydligare sätt, och nu står det klart att företaget kommer att öppna ännu en flaggskeppsbutik i köpcentret Täby Centrum. Den nya butiken kommer att ha en yta på över 800 kvadratmeter.

- Ska man vara omnikanal måste man enligt mig ha samma erbjudande i alla kanaler, säger RoyalDesigns vd Magnus Pettersson till Ehandel.se.

Annons

Han är precis hemkommen från en Sverigeturné, under vilken han har hälsat på en del av de RoyalDesign-butiker som drivs som franchiseföretag. För det nya omnikanalskonceptet är inte goda nyheter för alla inblandade.

Investeringar för franchisetagare

Butikerna i Visby och Sundsvall har båda en omsättning som ligger stabilt på omkring tio miljoner kronor vardera. Därmed bedömer franchisetagarna för de butikerna att de inte har de finansiella muskler som behövs för att de ska kunna lägga om till omnikanal. 

- Vi pratar till exempel om digitala prisskyltar och annat som tillsammans innebär en investering på runt 200 000 kronor per franchisetagare. Det krävs att man har volym för att kunna hantera en sådan kostnad.

Hittills har RoyalDesigns franchisetagare i stor utsträckning själva kunnat styra över till exempel sortiment och hur pass mycket de har velat involvera företagets e-handel. Nu är dock tanken att RoyalDesign - som enligt Magnus Pettersson total sett har lagt över tio miljoner kronor på sin omnisatsning - ska bli ett mer enhetligt bolag, med samma koncept i alla kanaler. Till exempel ska bolaget införa en tjänst som går under namnet "Next day pick-up".

Royal Designs kommande butikk på Täby Centrum

"Blir mer centralstyrda"

Den går i korthet ut på att man som kund ska kunna hämta upp sina varor i vilken butik som helst nästa dag, oavsett i vilken butik eller kanal köpet har gjorts.

Därför ska det nya omnikanalkonceptet spridas från de första pilotbutikerna så fort "alla barnsjukdomar har gått över", som Magnus Pettersson uttrycker det. Mer exakt uppskattar han att det kommer att ta ett par månader innan alla butiker och e-handeln är helt synkade.

- Det här innebär att vi blir mer centralstyrda och det gäller hela landet och samtliga kanaler, säger Magnus Pettersson.

Annons

Butikerna står för mindre än 20 procent

I samma veva som alla kanaler hoppar på det nya omnitåget inför RoyalDesign också vad företaget beskriver som ett "A-sortiment". Det består av företagets 1 500 mest populära produkter, och blir nu obligatoriskt för alla butiker att ha i lager.

Några övriga butiksförändringar är inte inplanerade i dagsläget, men kan mycket väl bli verklighet längre fram. Magnus Pettersson nämner till exempel Malmö, Köpenhamn och Oslo som intressanta möjligheter.

- Vi är ett e-handelsföretag och även om vi ska ha fysiska butiker på lägen där det främjar vår verksamhet så står de inte ens för 20 procent av omsättningen. Det är online som vi satsar och är starka.

Nya sajten - "det ballaste som finns"

Med start i oktober, vilket är i samma veva som Täby-butiken har premiär, ska RoyalDesign även rulla ut sin nya hemsida. Med den väntar både ett nytt utseende och diverse tekniska finesser, och beskrivs av Magnus Pettersson som "en supergrej".

- Jag vågar faktiskt sticka ut hakan och säga att vår nya sajt - när den är intrimmad och klar - kommer att bli det ballaste som finns just nu. Så det är riktigt kul!

När Royal Design har stängt de tre aktuella franchisebutikerna och öppnat i egen regi på i Täby Centrum, kommer företaget totalt att ha åtta egna butiker och fem som drivs av franchisetagare.

Annons