SEO-byrå inför certifiering: ”Vill premiera kunskap”

Med hjälp av ett nytt test kan bland annat e-handlare få svart på vitt hur bra de egentligen är på SEO-marknadsföring.

E-handelsleverantören och marknadsföringsbyrån Pineberry har lanserat en certifiering inom SEO, det vill säga Search Engine Optimization. För att få utmärkelsen, som består av ett diplom och ett certifikat som kan läggas till i profiler på LinkedIn, måste man klara ett test på 80 frågor på 40 minuter. Minst 80 procent av svaren måste klaras för att man ska bli godkänd.

- Det riktar sig egentligen till alla som jobbar med SEO på ett eller annat sätt, och det finns ju få e-handlare där SEO inte är viktigt. Framför allt kan det vara ett bra verktyg om man inte har jobbat med SEO så länge eftersom man faktiskt kan visa upp att man kan det här, säger Michael Wahlgren, grundare på Pineberry.

Annons

Ett körkort för branschen

Idén kom från att Google har certifieringar för Adwords och Analytics vilket fick Pineberry, som ser kunskapsspridning som en av sina viktigaste uppgifter, att anse att något liknande inom SEO kunde vara på sin plats. Michael Wahlgren jämför certifieringen med ett körkort.

- Ett körkort betyder kanske inte att man är världens bästa bilförare men det visar ändå på en viss kunskapsnivå.

Är testet öppet för vem som helst?

- Ja. Men det skulle faktiskt förvåna mig om någon som inte arbetar med SEO klarar testet.

Misslyckas man med testet kan man göra om det igen efter en veckas tid.

Då kan man ju egentligen göra testet kanske tio gånger och till sist klara det?

- Ja, men det är helt okej. Det handlar ju om att man ska lära sig och vi vill premiera kunskap, så jag skulle faktiskt rekommendera att man gör testet även om man inte tror att man kan allt. Missar man då kan man kanske klara det nästa gång och då har man lärt sig något nytt.

Annons
Annons