Så fick de 300 000 följare i Youtube-kanalen

Skönhetsprofilen och e-handelsföretaget slog sina kloka huvuden ihop och nådde toppen.

När e-handelsföretaget BangerHead skulle inleda sin Youtube-satsning visste de att mediet hade sina begränsningar.

- Det är många som drar igång olika satsningar, men problemet med Youtube är att man inte per definition får någon räckvidd bara för att man har en kanal och lägger upp videos. Det är inte en räckviddskanal i de allra flesta fall, säger Thomas Grabe, grundare och tidigare VD på BangerHead samt Styrelseordförande i LH Cosmetics, till Ehandel.se.

Annons

Samarbetade med make up-artist 

Så för att lyckas med sin satsning valde företaget en annan väg. 2014 inledde de ett samarbete med den numera världskända svenska make up-artisten Linda Hallberg, var det således en genomtänkt strategi.

- Vi ville jobba tillsammans med någon som kunde skapa content och Linda Hallberg stod högst upp på listan, men vi fick övertala henne under lång tid innan hon ville vara med.

Startade gemensam kanal

Till slut var alla parter med på noterna och i oktober 2013 startade de tillsammans kanalen, som först fick namnet Banger Beauty. I den visade Linda Hallberg upp sina bästa sminktips och olika skönhetsprodukter. Och för BangerHead var det viktigt att ge henne en personlig frihet i vilka produkter hon valde att visa upp i kanalen.

- Hon fick använda vilka produkter hon ville. Om hon använde spännande produkter som vi inte hade så såg vi det som att vi fick skylla oss själva för att det fanns någon annan som hade något bättre.

Konceptet resulterade i att Linda Hallberg mycket riktigt ofta använde produkter från andra företag och BangerHead snappade upp produkt efter produkt som hon visat upp i kanalen.

Fick hjälp av Youtube i London

Kanalen växte snabbt och enligt Thomas Grabe var den efter ett år Sveriges största kommersiella Youtube-kanal. Förutom Linda Hallbergs popularitet, fanns det en faktor till som hade en stor betydelse för framgångarna.

- Redan innan vi startade tog vi kontakt med Youtube och fick en dedikerad account manager på deras kontor i London. Normalt sett måste man ha ett visst antal följare för att få någon uppmärksamhet från deras anställda, men vi lyckades sälja in vår plan och fick till följd av det veckovisa analyser av tittarbeteende och feedback på hur vi skulle tweaka innehållet. Ofta räcker det bara med att fråga, säger Thomas Grabe. 

Startade gemensamt varumärke

Förberedelserna gjorde att de första videorna som rullades ut var väl genomarbetade och såg proffsiga ut. Efter ett halvår hade kanalen 100 000 följare och för ett och ett halvt år sedan bestämde sig BangerHead och Linda Hallberg för att det var dags att ta nästa steg tillsammans - ett eget varumärke och ett nytt gemensamt företag. 

Annons

Namnvalet föll på LH Cosmetics, men i god tid före lanseringen gjorde parterna en högst medveten förändring i Youtubekanalen. För att utnyttja Linda Hallbergs internationella publik och på sikt kunna locka kunder därifrån till den kommande webbshoppen, byttes språket i kanalen från svenska till engelska.

400 order på ett dygn 

I höstas var det lanseringsdags och i samma veva nådde Youtube-kanalen 300 000 prenumeranter. Resultatet lät inte vänta på sig. Det första dygnet efter lanseringen hade 400 order trillat in. Idag kommer 20 procent av all försäljning från USA och företaget skickar beställningar till hela världen.

Idag har kanalen delvis lämnat BangerHead och ägnas främst åt att marknadsföra LH Cosmetics produkter. Thomas Grabe är övertygad om att språkbytet i Youtubekanalen har gjort sitt till för att marknadsföra det nya varumärket - och gett ringar på vattnet.

- Lindas räckvidd har varit jätteviktig för att bygga det nya varumärket eftersom hon är en av världens största inom skönhet. Men det är inte bara hon, utan varje vecka så är det någon med X antal miljoner följare som hyllar varumärket. Nätverkseffekten är det centrala, konstaterar Thomas Grabe.

Siktar på 10 miljoner första året

Nu ska LH Cosmetics genomföra en emissionsrunda via crowdfundingplattformen Pepins. Och målet för LH Cosmetics första år på marknaden är fortsatt högt ställt.

- Vi siktar på att omsätta 10 miljoner under första året. Det är ett ambitiöst mål, men om allt faller på plats så ska vi nå det!

LÄS ÄVEN: E-handlarna om YouTube: Kommer bli gigantiskt

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!