Så många fler reklamationer fick PostNord förra året

Fler paket ledde till större andel missnöjda mottagare.

Med massiva ökningar inom både orderantal och omsättning, slog svensk e-handel under 2017 alla tidigare rekord. Samtidigt innebar det starka försäljningstrycket under perioder som till exempel julhandeln och Black Friday-veckan, att en del konsumenter inte var helt nöjda med sin köpupplevelse.

LÄS ÄVEN: E-handelsåret krossade prognoserna

Annons
Annons

För att få ett hum om hur e-handelsökningen påverkade kundernas köpupplevelse under året, tog vi kontakt med PostNord och bad om statistik över antal skickade paket och antal reklamationer. Om det har att göra med försämrad kvalitet eller ej låter vi vara osagt, men det står i alla fall klart att andelen klagomål på PostNords paketleveranser ökade under året.

Över 30 000 paketreklamationer förra året

Under 2016 fick PostNord enligt egen uppgift ta emot 22 039 reklamationer på 36,5 miljoner paket. Under 2017 ökade de siffrorna till 30 664 reklamationer på 40 miljoner paket. Alla siffror gäller det som PostNord kallar "Paket inrikes" och avser helåret för respektive år. 

Det innebär att andelen paketklagomål ökade från 0,06 till 0,08 procent under året som gick.

- Det är en lite större andel än 2016, men fortfarande en mycket liten andel av alla paket som hanteras. Förklaringen är till största delen de jättevolymer som skickades i november och december, då ett antal paket kom fram senare än beräknat. Det innebar förmodligen att fler efterlyste sina paket, förklarar Maria Ibsén, presskontakt på PostNord, i ett mejl till Ehandel.se.

December ställde till det

Vi har även fått ut samma siffror för årets första elva månader 2017. Om man räknar bort december kommer andelen paketklagomål för året upp i 0,07 procent, vilket alltså stärker bilden av att det var e-handelsboomen under december som drog upp klagomålsstatistiken.

Eftersom en del av reklamationerna kan röra just efterlysta paket, tycker Maria Ibsén att man ska vara försiktig med att dra alltför stora slutsatser av de aktuella siffrorna.

- I det sammanhanget är det bra att komma ihåg att den stora majoriteten av paket som reklameras som saknade eller försenade, faktiskt hittar fram till mottagaren efter att reklamationen är gjord, skriver hon.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!