Så ökade Coop näthandeln med 50 procent

Och så ska koncernens nya - smygöppnade - darkstore bidra till ytterligare tillväxt i e-handeln.

Coop ökade sin onlineförsäljning med hela 51 procent förra året. Det visar företagets årsrapport för 2016 som släpptes idag. Och bakom framgången ligger ett medvetet beslut.

- Vi har tagit beslutet att satsa på e-handeln och på marknadsföring av den, säger företagets presschef Tobias Rydergren till Ehandel.se.

Annons
Annons

Smartkassen bakom stor tillväxt 

Han tror att det är flera faktorer som bidragit till den kraftiga tillväxten, men att några satsningar sticker ut lite extra. En av dem är den så kallade Smartkassen, som redan från början haft som syfte att göra Coop till nummer ett på nätet.

- Vi startade Smartkassen i augusti-september och nu står den för en femtedel av försäljningen i e-handeln. Den har blivit en väldigt populär tjänst bland kunderna och det är klart att det ger effekt på försäljningen, säger Tobias Rydergren.

Blandning mellan lösplock och matkasse

Smartkassen går ut på att kunderna väljer vilket recept de vill ha i Coops omfångsrika receptdatabas och därefter läggs de varor som behövs automatiskt i korgen och kunden kan gå direkt till kassan och välja när de vill ha varorna hemskickade.

Den lösningen är ett bra mellanting som många uppskattar, tror Tobias Rydergren.

- Vi ser att det som ökar framförallt är självplock och Smartkassen blir något mitt emellan färdiga matkassar och självplock som man får sitta och pricka i för hand.

Ny darkstore har smygöppnat

Dessutom har företaget ett kort i rockärmen som de på sikt hoppas ska få e-handeln att växa ytterligare. Coops sprillans nya darkstore i Kungens Kurva i Stockholm har nämligen öppnat i smyg.

- Vi har tidigare haft en darkstore i Högdalen, men nu håller vi på att flytta över verksamheten till vår nya anläggning i Kungens Kurva. Just nu kör vi lite parallellt eftersom vi vill se att allt funkar, så en del av leveranserna går från Kungens Kurva och en del går från Högdalen.

Kapaciteten slog i taket

Senare i vår kommer alla leveranser att utgå från Kungens kurva, vilket man på sikt hoppas ska förbättra e-handelsverksamheten.

Annons
Annons

Det kommer troligen inte ge någon omedelbar effekt eftersom kunderna inte märker vart varorna kommer ifrån, men förhoppningsvis kan vi på sikt utöka sortimentet i e-handeln. Kapaciteten slog ibland i taket i Högdalen och nu får vi högre kapacitet och på så sätt kan man få nöjdare kunder. Så vi ser väldigt positivt på e-handelns framtid, säger Tobias Rydergren.

Rörelseresultatet under 2016 uppgick till 172 miljoner kronor, vilket är en ökning med 70 miljoner och motsvarar drygt 42 procent.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!