Scandic ska få fler bokningar med ny fräsch e-handel

Hotellkedjan lanserar en ny digital plattform där fokus på kundupplevelse och service ska öka konverteringen.

Resebranschen har som vi sett flera prov på tidigare gjort ett lyckat skifte till e-handel. Men det är inte bara researrangörer och flygbolag som är en del av branschen, som resenär kan det ju även hända att man vill bo på hotell.

Nu gör Scandic, som är ett av Nordens största hotellföretag med ett nätverk av cirka 230 hotell, en nysatsning på sin e-handel med en ny digital plattform. Något hotellkedjan hoppas ska öka deras tillgänglighet på nätet men även konverteringen.

Annons
Annons

– Digitaliseringen inom hotellindustrin påverkar vår verksamhet i flera dimensioner. Inom Scandic fokuserar vi på digitaliseringens möjligheter för kundupplevelse, försäljning och distribution samt effektivisering av hela vår verksamhet, säger Frank Fiskers, VD och koncernchef för Scandic Hotels Group.

En personlig dialog

Förutom att webbplatsen är anpassad för alla typer av enheter ska den nya plattformen erbjuda en mer personaliserad kunddialog före, under och efter hotellvistelsen. Något som bland annat ska ske genom en bättre kommunikation i planeringsfasen, till exempel med information om destinationen och hotellet.

I framtiden planerar Scandic även att erbjuda olika typer av tjänster för att hjälpa kunderna under själva vistelsen.

– Med vår nya digitala kommersiella plattform kommer vi att kunna erbjuda en mer personlig och individuell dialog med våra kunder, som säkrar relevans, engagemang och förbättrar själva kundupplevelsen, säger Thomas Engelhart, kommersiell direktör, Scandic Hotels Group.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!