Schibsted köper Compricer för 135 miljoner kronor

Den norska mediakoncernen Schibsted köper upp svenska Compricer.se. Prisjämförelsesajten kommer att bli en del av Schibsted Tillväxtmedier som på senare tid satsat allt mer på den nordiska e-handelsmarknaden.

Schibsted Media Group har under det senaste året gjort en rad strategiska förvärv på den nordiska e-handelsmarknaden. I våras köpte man via sitt dotterbolag Schibsted Vekst, en minoritetspost i Infinite Loop AS som äger och driver KickBack.no, ett lojalitetsprogram för online shopping.

Inte långt efter det investerade Schibsted Tillväxtmedier i Bokavård.se. En tjänst som vill göra det enklare att jämföra och boka vårdbehandlingar över nätet. Nu köper alltså Schibsted Media Group upp den svenska prisjämförelsesajten Compricer.se, som i och med köpet blir en del utav Schibsted Tillväxtmedier.

Annons

– Förvärvet av Compricer är ytterligare ett steg mot att ta en ledande positionen inom segmentet privatekonomi online i Sverige. Compricer passar utmärkt med våra befintliga verksamheter inom privatekonomi och förvärvet kommer att stärka vår förmåga att fortsätta de senaste årens lönsamma tillväxt inom det segmentet av marknaden, säger Mats Eriksson, VD för Schibsted Tillväxtmedier.

Köper 100 procent av aktierna

Sammanlagt betalar Schibsted 135 miljoner kronor för 100 procent av aktierna i Compricer, vars rörelseresultat väntas landa på cirka 12-13 miljoner kronor under 2013. Om Compricer utvecklas bättre än vissa trösklar under 2014 och 2015 blir det ytterligare betalningar.

– Med Schibsteds kraft i online och offline media kommer Compricer att kunna hjälpa fler konsumenter att fatta bra beslut gällande sin privatekonomi. Det kommer att bidra till att stärka Compricers position som den ledande jämförelsetjänsten för finansiella tjänster i Sverige, säger Jakob Tolleryd som grundade Compriser 2005.

Källa: Press

Annons