I en artikel om Hemnets knep för att locka en miljard sidvisningar per år berättade vi nyligen att svenskarna enligt en undersökning är världens mest bostadssurfande folk. Det borde alltså vara guldläge även för andra sidor inom samma område. Maria Sunnergårdh Nylund arbetar som digital specialist på Skanska Nya Hem. Enligt henne ligger dock bostadsbranschen efter till exempel e-handeln när det kommer till digitala revolutioner.
- Jag kollar mycket på e-handeln, där är ni så snabba. Vi är inte det, det kan vi erkänna. Men vi försöker, säger hon.
Ny sajt ska låta kunden svajpa
Men Skanska Nya Hem, som är Skanskas avdelning för bostadshus, har de senaste åren lagt om från marknadsföring via kataloger till ett mobile first-tänk. Sajten är responsiv, till skillnad från Skanskas huvudsajt www.skanska.se, och i början av sommaren ska en helt ny plattform lanseras. Precis som Fyndiq och Zalando, ska Skanska Nya Hems sida innehålla moment som ska gå att svajpa. Dessutom ska varje sida utgöra en landningssida, berättar Maria Sunnergårdh Nylund.
- Vi tänker mobile i allt vi gör digitalt och försöker få in den här användarvänligheten. Det är det jag känner är så himla viktigt, att vi förstår våra kunder och förstår att de är mycket längre fram än vad vi är. Så är det i dag. Vi lever i den digitala världen, speciellt ungdomar, och vi måste vara med hela tiden och titta på vad som händer i världen.
Varför är det viktigt för er att ha en digital strategi?
- Det är det som grundar hela arbetet. Sen är strategi i sig ganska enkelt att göra faktiskt, det svåra är att ta medmänniskan och systemen bakom och anpassa det här med varandra, och få det att lira i verksamheten. Det tar tid.
- Det är mycket där som man kan lära sig av e-handeln, speciellt när det gäller mätning, känner jag.
"Vi behöver raka puckar"
I nuläget söker Skanska Nya Hem feedback på sin sida framför allt genom sociala medier och en chattfunktion på sidan. På så sätt kan företaget alltid försöka att ändra sådant som uppfattas som krångligt eller svårt.
Just nu arbetar Maria Sunnergårdh Nylund med en webbanalys av den nuvarande sajten. Den ska längre fram jämföras med en analys av den nya sidan, för att se hur den tagits emot av besökarna. Maria Sunnergårdh Nylund vill gärna slå ett slag för att analysera hellre än att lansera “den ena häftiga grejen efter den andra”.
- Vi försöker att inte göra för mycket för snabbt, utan istället mäta, analysera och tänka efter och göra det bra istället, säger hon och sammanfattar:
- Vi behöver ha raka puckar. Våra kunder vill veta var kan jag hitta en lägenhet, hur mycket kostar den, hur ser den ut, enkla grejer egentligen.