Skincity växer med 27% – omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

När år 2017 var över kunde Skincity rapportera en tillväxt på nära 50 procent och ett resultat på över 11 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Skincity ökar vinsten med 230 procent

Annons
Annons

Positivt resultat trots investeringar

Nu står det klart att 2018 inte direkt heller blev någon besvikelse för det snabbväxande skönhetsbolaget. Ehandel.se kan nu avslöja att företaget hade en tillväxt på 27 procent under året, vilket innebär att omsättningen kom upp i strax över 350 miljoner kronor.

- Vi är jättenöjda med 2018 som blev ett händelserikt år för vår del. Utöver förvärvet av Effortless Skin så stärkte vi våra positioner i både Norge och Finland genom lokal etablering, skriver Skincitys vd Mikael Kjellman i ett mejl till redaktionen.

Dessutom visar företaget fortsatt upp svarta siffror.

- Vi fortsätter visa ett positivt resultat trots förvärvet, etableringarna och en del andra investeringar vi genomfört under året. Vi anser oss ha byggt en väldigt fin plattform för framtiden.

"Utvärderar potentiella möjligheter"

I somras köpte Skincity sin brittiska e-handelskonkurrent Effortless Skin, som sedan dess har migrerats in i Skincitys befintliga struktur.

LÄS ÄVEN: Skincitys första förvärv: Tar över brittisk konkurrent 

- Allt har flutit på bra och vi har spikat lanseringsdatum av Skincity.co.uk till den 5 februari. Det blir mycket spännande!

Har ni fler förvärv på gång?

Annons
Annons

- Framtida förvärv kan jag inte säga så mycket om mer än att vi ständigt tittar och utvärderar potentiella möjligheter. Vi är fortsatt övertygade om att vi har ett koncept som kan växa sig stort internationellt.

Sedan ungefär ett år tillbaka ingår Skincity i Axel Johnson-koncernen. Detaljhandelsjätten äger 70 procent av aktierna i företaget.

LÄS ÄVEN: Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!