Skippa den mobila butiken uppmanar Animail

Animail smyglanserade sin nya nätbutik häromveckan. Lanseringen skall inte gått helt smärtfritt utan sajten låg nere under några timmar. Efter lite skruvande och bankande på maskineriet skall dock den nya responsiva nätbutiken ha sett dagens ljus.

Björn Herstad, vd på Animail, var gästbloggare på Loggenbloggen under lanseringsveckan och berättar där om historien bakom Animail och arbetet med den nya butiken. Vi får bland annat veta att han under uppstarten blev tvingad att starta en fysisk butik för att få köpa in produkter. Ett klassiskt problem inom e-handeln där leverantörer vägrar sälja till renodlade nätbutiker.

Animail har sedan dess växt ordentligt och fått in riskkapital i kassan och är nu en av de drivande butikerna inom hemleverans av djurfoder. Vilket skall lösa grundproblemet till varför Björn startade Animail, att slippa släpa hem tunga fodersäckar.

Annons

Responsivt för hela slanten

Den nya sajten som nu lanserats skall vara baserad på plattformen Magento och designen är helt responsiv. Det är alltså samma näbutik som visas i mobilen, surfplattan och på en stationär dator. Där sidan automatiskt flyttar om sina olika delar för att passa in i de olika enheterna. David Wickström, Animails teknikchef, förklarar det responsiva valet såhär:

- Stor del av alla nya affärsmodeller inom marknadsföring handlar om att bygga relevans för mottagaren, att kunna rikta specifika budskap till specifika individer. I en sådan tid där man rör sig mot den sortens nya mål, så behöver marknadsförings-kanalerna fungera oberoende av vilken sorts enhet som individen håller i för stunden. Att bygga responsivt är det bästa sättet att möjliggöra en sömnlös övergång mellan olika enheter, både när det gäller användarvänlighet och när det gäller hur tillgänglig individen blir för generella marknadsföringsåtgärder.

Den gamla söken defekt

Nya Animail skall även bjuda på en förbättrad sök via sökmotorn Solr. Björn Herstad ber om ursäkt till användare av deras gamla sök som ska ha varit högst defekt. Den nya söken skall bjuda på en bättre upplevelse.

- Som jag ser det är vår uppgift att tillgängliggöra produkter inom husdjurssegmentet. Det innebär utöver sortimentet och produkttexter att framförallt navigeringslogik, säljstöd och sök ska göra hela köpprocessen till en positiv upplevelse. En upplevelse där trygghetskänslan som skulle finnas i en fysisk butik genom samtal med en expedit imiteras, kommenterar Björn Herstad.

Den nya sajten lanserades officiellt till deras kunder den 14 mars efter en hel del buggfixar. Nu ska det mesta dock vara på plats enligt Björn:

- Nu är vi dock där med en grym ny sajt, och höga förväntningar på en bättre köpupplevelse för kunden. Och med en högre konvertering för oss. Lite firande med bubbel och snittar är ju inte heller fel och något alla förtjänat efter så hårt arbete, skriver Björn på Loggenbloggen.

Annons

Ambitionen skall ha varit att hitta en renare design som gav utrymme för produkterna att träda fram. En ren design lär också vara enklare att jobba med på en responsiv sida där man måste ha kontroll över alla olika delar på sajten. Vill ni kolla in nya Animail gör ni det på Animail.se eller Animail.no.

 

Källa: Press, Loggenbloggen

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!