Skobutiken Footway tar in 28 miljoner kronor

Industrifonden rapporterar att de har skyfflat in pengar i nätskohandlaren Footway. Bakom företaget står bland annat Daniel Mühlbach som grundade nätbutiken Lensway. I en nyemission drar nu Footway in 28 miljoner kronor som skall användas till deras nordiska expansion.

Daniel sålde sin andel i Lensway 2010, under turbulenta omständigheter, som då ska ha omsatt över 500 miljoner kronor. Han återinvesterade sedan i Footway som ska ha lanserats i början på förra året.

Annons

– Marknaden för skor i Norden är värd över 30 miljarder kronor, säger Daniel Mühlbach, grundare till Footway. Jag ser fram emot att tillsammans med teamet bygga ett nytt framgångsrikt e-handelsföretag, där vi får nytta av våra erfarenheter från Lensway.

Patrik Hedelin som är partner på eEquity, en av de andra investerarna i Footway, har följande kommentar gällande nyemissionen:

– Vi ser stora möjligheter att tillsammans med Daniel som erfaren serieentreprenör ta oss an en så stor marknad som den nordiska skomarknaden, där endast en mycket liten marknadsandel idag går över nätet. Det är nästan en demokratisk fråga att kunna köpa vilka skor man vill oavsett var man bor, säger Patrik.

Industrifonden som investerar i små och medelstora svenska företag och sitter på 3,8 miljarder kronor i tillgångar ser givetvis även de positivt på Footways framtid:

– Footway ligger väl i linje med vår strategi att investera i skalbara affärsmodeller med stor potential såväl på den svenska som internationella marknader, säger Johan Englund, investeringsansvarig på Industrifonden. Med en marknad i stark tillväxt och erfarna entreprenörer i ledningen ser vi mycket positivt på Footways möjligheter att lyckas.

Skoförsäljning via nätet är uppenbarligen hett just nu och senast såg vi Ellos gå in på marknaden med sin nätbutik Shoestyle. Footways nätbutik finner ni här, vilken har ett lite annorlunda utseende.

 

Källa: press

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!