Slog 600 miljoner – köper upp spansk konkurrent

Tiden med organisk tillväxt är över.

Så sent som i går kom beskedet. Under 2017 ökade e-handelsföretaget Pierce med över 45 procent och nådde en omsättning på 618 miljoner kronor. Men trots den imponerande tillväxten är det en bit kvar till det uppsatta omsättningsmålet på en miljard.

LÄS ÄVEN: Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Annons
Annons

"Får en fantastisk online-position"

Nu väljer Pierce att överge strategin med organisk tillväxt för att istället köpa upp det spanska Motobuykers, som enligt egen uppgift är företagets största konkurrent i Spanien.

- Genom förvärvet av Motobuykers i Spanien får vi en fantastisk online-position på en stor motorcykelmarknad som ser ett kraftigt skifte från fysiska butiker till online-butiker. Vårt konkurrenskraftiga produktutbud och vår effektiva logistik kombinerat med Motobuykers kundbas och kunskap om marknaden bäddar för fortsatt framgång i södra Europa, säger Pierce vd Henrik Zadig i ett pressmeddelande.

Ska bredda utbudet kraftigt

Pierce, som numera får 75 procent av sina intäkter från andra länder än Sverige, har tidigare pekat ut Frankrike och Tyskland som två av sina starkare marknader. Genom uppköpet i Spanien har företaget etablerat sig som “ledande aktör i Europa”. 

- En av Pierce viktigaste strategiska prioriteringar har varit att kraftigt bredda bolagets produktutbud för att möta kundernas önskemål på de olika europeiska marknaderna, säger Henrik Zadig.

Pierce grundades 2009 och driver e-handelssajterna 24MX, XLmoto och Sledstore. Pierce och Motobuykers har kommit överens om att inte avslöja köpesumman.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!