Små E-handlare – En utrotningshotad art

Bernt Bergkvist skrev ett blogginlägg förra veckan med rubriken "Väx eller dö!". Han talar här om hur de mindre aktörerna på marknaden måste göra något för att växa, annars är risken att man försvinner i bruset av alla större företag som nu tar sig ut på nätet.

Bernt diskuterar främst mindre e-handlare och att dessa borde fundera över att bredda sig för att bli större och starkare på e-handelsmarknaden. Ni finner förövrigt Bernts inlägg här. Varför skriver vi då en separat nyhet om detta? Helt enkelt för att det nu i dagarna slått oss hur även de riktigt stora aktörerna breddar sig.

Annons

Breddningen sprider sig

I skrivande stund sitter vi och stirrar på ett pressmeddelande ifrån nätbutiken CyberPhoto, som omsatte över 200 miljoner förra året. Överst i meddelandet finner vi en tjej som håller en köksmaskin. Det är sant, fotobutiken CyberPhoto skall börja sälja hushållsmaskiner. De har även tidigare breddat sig till mobiltelefoner och fiske&jakt. Vi får även nyhetsbrev ifrån kontorsvaruhuset Staples som stoltserar med att de nu säljer receptfria läkemedel. Det finns många fler exempel.

Samtidigt hör vi om hur företag bakom starka varumärken startar egna nätbutiker, vilket är ännu en källa för konkurrens, och dessa aktörer borde ha stora möjligheter att pressa priserna.

Magnus Bengtsson, på Prisjakt, mailade oss precis och ville uppmärksamma att de infört en ny kategori, ljuskällor. Det intressanta är dock hans vinkling om lampor som en ny intäktsmöjlighet:

"Vi har precis släppt en ny kategori "Ljuskällor" och vi ser att fler och fler av våra e-handlare lägger till detta i sina sortiment, som ett komplement till sitt normala utbud. Tror att fler och fler lägger till det när det upptäcker att det går att tjäna pengar på att göra just det. Det är lite som originalbläck har fungerat till nu."

Denna breddning är givetvis inte helt ny. CDON var tidiga med att bryta ny mark och de säljer långt ifrån bara CD-skivor idag. Breddningen av de individuella e-handlarna har dock tagit ordentlig fart nu i detta ekonomiska klimat, kombinerat med att många traditionella företag går ut på nätet.

Framtiden är inte ljus

Annons

Vad kan denna breddning leda till? Det uppenbara är givetvis en utslagning av många små e-handlare. Samtidigt borde denna breddning leda till att priserna sjunker överlag, när olika branscher går in och konkurrerar på marknader som inte är deras primära leverbröd. I många fall kan det förmodligen handla om att endast öka omsättningen och inte göra någon vinst.

Detta är givetvis inte något som är önskvärt då e-handeln i många fall redan sägs ha problem med lönsamheten. Inte oväntat knyter detta samman igen med att vi måste växa, desto högre omsättning desto lägre marginaler kan man oftast leva med.

Bortsett ifrån dessa scenarion vet vi faktiskt inte vad all denna breddning kan leda till. Det enda vi vet är att det känns konstigt att handla en köksmaskin hos CyberPhoto, men om man ändå ska ha en ny digitalkamera så varför inte. Frågan är också var utrymmet för breddning finns, hos de mindre aktörerna, när de som omsätter otaliga miljoner gör samma sak.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!