Helgläsning: SmartaSaker på väg mot 30 miljoner i år

Möt e-handlaren som säljer varor som man inte visste fanns.

Efter att ha tröttnat på "dofttvålar och kulörta handdukar", samt tittat igenom både Hobbex- och Clas Ohlson-katalogerna ett antal gånger, stod det klart för Ella Stemme att det fattades någonting på den svenska detaljhandelsmarknaden.

Året var 2006 och där och då gick starten för vad som så småningom skulle bli en riktig e-handelssuccé.

Annons

- Vi säljer smarta och innovativa saker som löser vardagsproblem, och vi har ett starkt fokus på svenska innovationer. 30 procent av våra produkter är svenska innovationer, berättar SmartaSakers vd Ella Stemme för Ehandel.se.

Slog sig ihop med Pär Svärdson

Under förra året omsatte SmartaSaker.se 21 miljoner kronor, och i år ser den posten enligt företagets vd ut att kunna öka till 30 miljoner.

Hur har resa sett ut sedan starten 2006?

- Det som har varit detsamma sedan dess är faktiskt affärsidén. Att samla innovativa och funktionella saker på ett ställe och att samarbeta med uppfinnare och innovatörer. Det som däremot har ändrats är dels omgivningen, att e-handeln har mognat, och dels att vi har följt med och försökt anpassa oss under tiden med olika e-handelsplattformar förstås. Vi växer ur den ena och så måste man flytta över till den andra.

- Sedan har det handlat om att ständigt utveckla erbjudandet till kunden med intressanta produkter, bra köpupplevelse och kundservice.

När vi nyligen träffade Ella Stemme och SmartaSakers marknadschef Maria Eriksson, fick vi snabbt klart för oss att bolaget är mitt uppe i en intensiv period. I somras gick Apoteas vd Pär Svärdson in som delägare i företaget och under hösten följde en efterlängtad lagerflytt till e-handelsprofilens lokaler i Morgongåva.

Har vuxit ur sina lokaler

Förhoppningen är att e-handelsgänget på orten inte bara ska kunna hjälpa varandra logistikmässigt, utan att de också ska kunna uppnå andra synergieffekter.

- Vi har vuxit så mycket de senaste tre åren att våra lokaler helt enkelt inte räckt till. Men nu känns det som att den delen är löst, säger Maria Eriksson.

Annons

I SmartaSakers sortiment kan man hitta allt från en slags behållare som tar tillvara det sista av innehållet i yoghurtförpackningen, till en motor avsedd för en skottkärra. Totalt rymmer sortimentet ungefär 800 unika produkter, och 1 500 produkter om man räknar in alla olika varianter av de här produkterna.

Ella Stemme och Maria Eriksson berättar att det händer att de får upp ögonen för saker som skulle kunna platsa i SmartaSakers sortiment, varpå de tar kontakt med upphovsmakaren för att utreda möjligheterna till ett samarbete.

Möter behov med lämplig produkt

Det vanligaste tillvägagångssättet är dock att uppfinnaren själv hör av sig och presenterar sin produkt.

- Oftast tycker vi det är värt att prova, för det är inte bara vi själva som ska avgöra potentialen hos en produkt utan även våra kunder, säger Ella Stemme.

Till skillnad från många andra e-handlare, som kan marknadsföra sig genom att helt enkelt visa upp sina produkter, måste Smarta Saker snarare lösa ett problem hos sina kunder.

Det kan till exempel handla om att låta en lämplig produkt dyka upp på Google som räddaren i nöden när någon förtvivlat försöker hitta en lösning på ett trasigt blixtlås, eller att visa upp en praktisk pryl för någon som letar efter sätt att minska matsvinnet på.

- Så det kan vara en särskild produkt som gör att man hittar in till sidan, och sen upptäcker det stora sortimentet. Men det är klart att många av produkterna vet man ju inte om att de finns, säger Maria Eriksson.

Smarta grejer ger smarta kunder?

Men har man en gång hittat till SmartaSaker, så kommer man enligt företaget gärna tillbaka. Stemme och Eriksson tror också att många av kunderna är benägna att dela med sig till vänner och bekanta om produkter de har hittat på sajten.

- Har man hittat oss så blir man ofta glatt överraskad, och eftersom det troligtvis är en ganska smart och unik grej man har hittat så vill man berätta om den, säger Maria Eriksson.

- Man känner sig ganska nöjd med att ha hittat en smart grej för då är man ju själv lite smart, tillägger Ella Stemme.

Google AdWords, Facebook-annonsering och rekommendationer från vänner i all ära, men SmartaSaker har ett ytterligare ess i rockärmen när det kommer till att nå ut till kunderna.

"Press är ett starkare vapen"

Bolaget har nämligen upptäckt att många av produkterna tilltalar media, som gärna skriver om de aktuella prylarna eller låter dem ingå i olika konsumenttester. Därför har SmartaSaker lagt ner mycket arbete på ett välfyllt pressrum där media kan ta del av både bilder och texter om produkterna i utbudet. På sajten brukar företaget också lyfta fram "månadens innovatör" för att synliggöra personerna bakom de varor som säljs.

- Jag skulle nog säga att press är ett starkare vapen än Facebook när det gäller att få uppmärksamhet kring nya produkter. Vi lägger stor möda på att bearbeta pressen för att nå ut. Vi skickar ett antal pressreleaser om produkter varje vecka, säger Maria Eriksson.

SmartaSaker vänder sig inte till någon speciell målgrupp, även om kunderna ofta är i åldern 35-55 år och något oftare kvinnor än män. Företaget har märkt att många av dem som handlar är "mitt i livet" och kanske handlar till både sig själva, sina barn och sina föräldrar.

Kompletterar med fysisk butik

I övrigt är försäljningen intressestyrd på så sätt att man handlar de varor man ser ett behov av i sin vardag. Kunderna kan ha vitt skilda intressen, och behöver egentligen inte ens gilla att e-handla. Cirka 20 procent av SmartaSakers omsättning kommer nämligen från en fysisk butik i centrala Stockholm, som företaget tog över när lokalen blev ledig.

- Vi hade inte jättestora förväntningar på den fysiska butiken, men det har varit riktigt bra genomslag och man ser också att kunderna som bor i Stockholmsområdet gillar att komma in och se produkterna på riktigt. Där möter vi kunderna ansikte mot ansikte och får höra alla kommentarer om de varor vi säljer. Så den är viktig för oss, avslutar Maria Eriksson.

Annons