Snabb produktion gav nätbutik tungt forskarpris

"Trendcyklerna blir kortare och kortare".

Trots hård kamp från företag som den brittiska lågpriskedjan Primark, lyckades e-handelsföretaget Lesara kamma hem priset Gartners Retail Chainnovator Award 2018, som nyligen delades ut under en ceremoni i Phoenix i USA.

"Är väldigt stolta"

Programmet Gartners Supply Chainnovator lanserades för fem år sedan i syfte att bidra till forskningen kring distributionskedjor och de organisationer som använder dem. Varje år delar programmet också ut ovan nämnda pris till ett företag som har satsat på - och lyckats med - en effektiv supply chain-strategi.

Annons
Annons

- Vi är väldigt stolta över att få ta emot Gartners utmärkelse, säger Lesaras medgrundare och operativa chef Matthias Wilrich, i ett pressmeddelande.

Kan erbjuda "perfekt tajming"

Tyskgrundade Lesara tog hem priset för sin satsning på att göra tiden från upptäckt trend till färdigproducerad produkt så kort som möjligt. Något som vi också har berättat om i ett tidigare reportage.

LÄS ÄVEN: Nordenchefen om att ta Lesaras snabba mode till Sverige

- Trendcyklerna blir kortare och kortare medan modevärlden blir allt mer dynamisk. Med vår flexibla supply chain-stategi kan vi ta hänsyn till denna utveckling och introducera våra produkter på marknaden med perfekt tajming.

Blir granne med Zalando

För Lesaras del är det självklart att framtidens e-handelskonsumenter inte bara kommer att vilja ha snabba leveranser. Det kommer enligt företaget också att krävas att man som e-handlare snabbt kan plocka upp nya trender.

För att möta utvecklingen planerar Lesara att öppna en ny distributionscentral i tyska Erfurt, där Zalando för övrigt också har ett stort lager. Meningen är att det ska serva kunder i hela Europa.

LÄS ÄVEN: Zalandos nya logistikcenter - snart störst i hela Europa

- Generationsförändringen i modebranschen fortsätter: från offline till online och från snabbt mode till smidig detaljhandel. Det är viktigt att fokusera på kundernas krav istället för att producera trender i stora mängder. Vi lyssnar på våra kunder och erbjuder dem vad de vill ha – effektivt, snabbt och billigt, säger Matthias Wilrich.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!