Socialt: Snapchat-pionjären MadLadys bästa tips

E-handlaren MadLady har redan en framgångsrik strategi för det sociala bildforumet Snapchat.

Med en rykande färsk rapport från vår analysavdelning kan vi konstatera att ytterst få av de svenska e-handlarna har närmat sig Snapchat, som är ett populärt forum kanske framför allt bland unga människor. Men det finns givetvis undantag. Ett av dem är Madlady.se som inte bara har 182 000 följare på Instagram, utan på senare tid också har lockat till sig en dedikerad anhängarskara på Snapchat.

- Vi arbetar med Snapchat för att det är en kanal där vår målgrupp hänger. Det gäller att anpassa sig fort och kommunicera rätt innan det är för sent. Sen så har vi ett genuint intresse av att höra vad våra kunder har att säga och kunna kommunicera med dem på så många nivåer som möjlig, säger Ilia Komorin, MadLadys grundare.

Annons

Han anser att det precis som med andra sociala medier är viktigt att vara personlig och transparent om ens sociala medier-strategi ska falla väl ut.

- Charmen med Snapchat är att man inte använder en systemkamera och försöker få till det mest perfekta ljuset eller vinkeln utan här får våra följare en smak av det mer råa. Strategin är egentligen väldigt simpel. Vi vill att våra följare ska känna sig som en del av vår kultur och det gör vi genom att ställa frågor, visa vad som händer bakom kulisserna, ge tjuvtittar på produkter som komma skall och så vidare.

"Facebook bra om man vill betala"

Med Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube och flera andra sociala nätverk kan det vara svårt att veta vilket forum man ska använda till vilket sammanhang. MadLady har dock sin strategi klar för sig.

- Instagram är ett bra verktyg för att involvera sin kundkrets och skapa en diskussion, detta gäller i alla fall för vår del. Facebook är ett bra verktyg om man vill betala för sin annonsering, annars är det i princip omöjligt att nå sin målgrupp, förklarar Ilia Komorin.

Varför ska man använda Snapchat då?

- En av de främsta fördelarna med Snapchat är att man kan vara spontan. Inget behöver vara perfekt eller planerat till punkt och pricka. Den så kallade "storyn" lever endast kvar i 24 timmar och sedan försvinner den. Detta ger oss möjligheten att vara extra personliga och lägga upp innehåll som vi aldrig hade kunnat göra på andra kanaler. Våra kunder får uppleva verkligheten och vi skapar en helt annan samhörighet och förstärkning av vårt varumärke.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!