Snart blir det olagligt med falska recensioner i Kina

Positiva produktbetyg och kundrecensioner är bra för affärerna om man säljer på e-marknadsplatser. Något som fått många säljare på kinesiska Taobao att skriva mängder av falska recensioner, men nu är det slut på det roliga. I nästa vecka blir det nämligen olagligt med den här typen recensioner i Kina.

På marknadsplatser som Ebay, Amazon och Taobao är produktbetyg och kundrecensioner viktiga av flera anledningar. Förutom att de kan vara avgörande för om kunderna köper produkten, så hjälper de även till med var den hamnar i rankingen när någon söker på marknadsplatsen.

Något som kan få vissa säljare att publicera egna falska, och positiva, recensioner till sina produkter. Ett fenomen som på engelska kallas "Brushing", och som tydligen ska vara särskilt utbrett på Alibabas kinesiska marknadsplats Taobao.

Annons
Annons

Det hela går till som så att en säljare betalar en "brusher" för den vara som ska beställas, samt en liten slant extra. Han eller hon beställer sedan produkten men det som skickas ut är ofta ett tomt paket. Efter det skriver den falska kunden en falsk recension och säljaren klättrar i rankingen.

Men nu ska man försöka komma till bukt med problemet, och den 15 mars kommer det till och med att bli olagligt i Kina.

Svårt att kontrollera

Alibaba har aldrig accepterat den här typen av falska recensioner, och säger sig ha gjort sitt bästa för att få bort dem. Men de är inte lätt att upptäcka för i systemet ser allt ut som det ska. En butik får en order, skeppar paketet och får sedan en produktrecension från kunden.

Ett problem som även den kinesiska regeringen kommer att brottas med när den nya lagen träder i kraft nästa vecka.

– När den nya lagen följs kommer den definitivt att ha en chockerande effekt. Men det kommer att bli svårt att genomdriva det, jag är rädd för att det kommer att bli mycket svårt att samla in bevis, säger Gao Fei, generalsecretary vid Nanjing Qinhuai Sales Association.

 

Källa: Tech in Asia

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!