Snart kan det bli svårare att synas på Instagram

Instagram tar efter storebror Facebook och testar nu att ta bort det kronologiska flödet och istället visa de bilder som de tror att användarna helst vill se.

Facebook har gjort det och nyligen meddelade Twitter att man följer i samma spår, nu hakar även Instagram på trenden. Istället för ett omvänt kronologiskt flöde testar just nu Instagram att lyfta fram de bilder och videor som man tror att varje enskild användare är mest intresserad av.

Till skillnad från Twitter, som blandar kronologiskt flöde med populära inlägg, kommer Instagram därmot att köra helt och hållet på ett algoritmbaserat flöde.

Annons
Annons

– Du kanske blir förvånad över att våra användare missar ungefär 70 procent av sitt flöde. I takt med att Instagram vuxit har det blivit svårare att hålla koll på alla bilder och videor som folk delar. Något som innebär att du ofta inte får se de inlägg som du kanske bryr dig om mest, skriver Instagram i ett blogginlägg.

Tvingas betala för att synas

Flödet kommer framöver att baseras på hur stor sannolikheten är att du är intresserad av innehållet, din relation till personen som lägger upp det och hur pass aktuellt det är. Instagram påpekar dock att alla inlägg kommer att finnas kvar, bara i en annan ordning.

– Om din favoritmusiker delar en video från gårdagens konsert, kommer den att vänta på dig när du vaknar, oavsett hur många konton du följer eller vilken tidszon du bor i. Och när din bästa vän lägger upp en bild på sin nya nya valp kommer du inte missa det heller, skriver man i inlägget.

Facebook gjorde en liknande förändring under 2009 och sedan dess upplever många företag och återförsäljare att det blivit svårare att nå potentiella kunder. Något som i stort sett tvingat dem till att köpa annonser för att synas i det sociala nätverket.

Om planen är att göra något liknande med Instagram kan det bli ett hårt slag för många. Det då Instagram blivit en allt viktigare kanal för återförsäljare och andra marknadsförare att kommunicera med befintliga kunder, samt hitta nya.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!