Snuddade vid 200 miljoner – ökar lagret till 4 500 kvadrat

"En större anläggning var ett måste".

Det veganska hårvårdsmärket Maria Nila har under de senaste åren sett en stark tillväxt. Bolaget, som säljer både via återförsäljare - främst frisörer - och en egen e-handel, omsatte under förra året 197 miljoner kronor. Det motsvarade en ökning på drygt 50 procent. I dag ska bolaget vara representerat i över 30 länder.

"Var väldigt trångbodda"

Tillväxt kräver ofta ett allt större utrymme, och nu meddelar Maria Nila att företaget har flyttat in i nya lokaler. Det handlar om en nybyggd produktions- och logistikanläggning i Helsingborg.

Annons
Annons

- Vi var väldigt trångbodda i våra gamla lokaler och tvingades därför till många provisoriska, ineffektiva lösningar. En större anläggning var ett måste för att klara en fortsatt expansion, säger Markus Ederwall, ekonomichef på Maria Nila, i ett pressmeddelande.

Bakom den nya anläggningen, som ska rymma både lager, produktion och kontor, samt ett utvecklingslabb och konferenslokaler, står Bito Lagersystem.

- Vi har haft en bra dialog genom hela projektet. De har varit lyhörda för våra önskemål och hittat lösningar som matchar våra behov, säger Markus Ederwall.

500 plockplatser

Lagret upptar ungefär hälften av Maria Nilas nya lokaler, som totalt sett har en yta på 4 500 kvadratmeter. I inredningen ingår omkring 3 000 pallplatser och 500 plockplatser.

- Vi har skapat en mer flexibel och yteffektiv lagring genom att kombinera traditionella pallställ med rullställ och genomloppshyllor. Det ger en god överblick över alla tillgängliga artiklar och möjliggör snabbare orderplock med bättre ergonomi, säger Andreas Bergstrand, säljansvarig hos Bito Lagersystem.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!