Snusogram säljer Snusbrev för 125 000 kr till konkurrent

Snusmarknaden på nätet hettar till om man får tro e-handelsbolaget Snusogram.

Snusogram har nyligen avyttrat sin domän Snusbrev.se för 125 00 kronor. Det är inte vem som helst som köpt den heller utan en konkurrerande snushandlare och enligt Snusogram "branschens största aktör på nätet".

Företaget Snusbolaget Norden AB som alltså sägs vara den största nätaktören på snusmarknaden ska vara köpare av domänen Snusbrev.se. En domän man alltså fick punga ut 125 000 kronor för. Det var även en domän helt utan historik eller etablerat värde på marknaden, påpekar Snusogram.

Annons

Förhandlat med Bygghemma-grundaren

Man ska ha varit i förhandlingar med Patrik Rees, grundare av Bygghemma och även investerare i Snusbolaget sedan en tid tillbaka.

På frågan varför Snusogram säljer till en stor konkurrent och om det kan vara negativt för den mindre nischade e-handeln svarar de följande:

- Nej, det är alltid svårt att vara först på bollen, vi tror att hela marknaden kommer att gynnas genom att en stor aktör ger sig in i denna nisch, säger Matthias Eliasius, representant för Snusogram.

Snusogram ser det även som ett tecken på var nätmarknaden för snus är på väg. Snusogram som alltså erbjuder snusprenumerationer via Internet tror att marknaden är på väg åt samma håll som mathandeln, det vill säga ut på nätet.

- Kanske kan hemleverans av snus och tobak bli nästa succéhistoria. Tecknen är tydliga; vi prenumererar idag på musik genom Spotify, betalar våra räkningar via autogiro, handlar både vår mat och våra kläder via webbutiker. Att en betydande aktör nu ger sig in i branschen och köper upp den icke generiska domänen Snusbrev.se menar Eliasius ger en tydlig signal till marknaden.

Snusogram delger inga siffror men säger att företaget märkt av en stark tillväxt under det senaste året. Konkurrenten Snusbolaget, som nu äger Snusbrev.se, omsatte nära 40 miljoner 2013 med en stadig årlig tillväxt.

Annons