Sociala medier lockar allt mer trafik till E-handlare

Facebook, Twitter, Pinterest och Tumblr slog rekord i andelen trafik som leds till e-handelssajter inom detaljhandeln under fjärde kvartalet 2013. Samtidigt ökade även intäkterna per besök, revenue per visit, RPV, kraftigt. Den största ökningen stod Tumblr för där RPV ökade med 340 procent jämfört med samma period förra året.

Adobe släppte i förra veckan ”Q4 2013 Social Intelligence Report”, en del av den globala rapporten ”Adobe Digital Index”, som analyserar trender för marknadsföring via betalade, förtjänta och egna sociala medier.

Rapporten visar att de sociala nätverken Facebook, Twitter, Pinterest och Tumblr lockade mer trafik till e-handlare än någonsin under perioden. Men den visar också att Facebook får allt svårare i konkurrensen om trafiken till e-butikerna.

Annons

Den 10-åriga jätten backade med 15 procent jämfört med samma kvartal 2012. Twitter och Pinterest växte snabbast, med 125 respektive 89 procent under samma period. 

– Vi räknar med att Facebooks konkurrenter kommer att ta allt större marknadsandelar under 2014 och införa smartare annonslösningar för företag. Det kommer också bli allt viktigare för marknadsförare att optimera sina annonsinvesteringar i de olika sociala medierna och hitta en balans mellan kostnad per klick och kostnad per visning, för att ännu bättre kunna räkna hem investeringarna, säger Håkan Cedell, nordisk försäljningschef för Adobe Social.

Facebook utmanas av Pinterest

Intäkter per besök (RPV) slog rekord för samtliga stora sociala medier under fjärde kvartalet 2013. Jämfört med årets tredje kvartal stod Twitter för den största ökningen (84 procent), följt av Pinterest (69 procent), Tumblr (38 procent) och Facebook (31 procent).

Jämför man med fjärde kvartalet 2012 är det dock Tumblr som ökar mest (340 procent) följt av Pinterest (244 procent), Twitter (131 procent) och Facebook (72 procent).

Mest trafik leds fortfarande via Facebook, medan Pinterest gick om Facebook i Storbritannien för RPV. Pinterest väntas också gå om Facebook i USA under det kommande året.

Källa: Press

Annons