Sökjätten lägger in Google Shopping direkt i bildsöken

Bildsök och shopping i ett.

Att Google experimenterar med utformningen av sina sökresultat är ingen nyhet i sig. Det senaste är att sökfunktionen för bilder, på desktop-datorer, nu kommer att likna bildnätverket Pinterest ännu mer än vad den har gjort tidigare. I stället för ett stort rutnät av rena bilder så ska varje bild i sökresultatet få en liten beskrivning, samt en etikett om det till exempel är en video eller en produkt.


Hur det ser ut idag om man klickar på en bild via desktop

Annons
Annons

Den intressanta förändring för e-handlare är att den ruta som kommer upp när man klickar på en bild ser ut att förändras ganska drastiskt. Från att idag visa en mörkgrå ruta med en förstoring av bilden, samt en länk till sajten som är källan, så får vissa nu upp en popup-ruta istället.

Direktlänk till nätbutiken

En popup-ruta som innehåller en hel del ny information och speciellt om bilden i fråga är en produkt som är med i Google Shopping, sökjättens e-handelstjänst. Då visas nämligen nätbutiken, pris, lagerstatus och en direktlänk till att köpa produkten.

Vänta nu, tänker du kanske. Detta har jag sett innan? Och det är inte omöjligt, för funktionen i fråga finns redan när man söker efter bilder i mobiltelefonen. Den verkar alltså nu även vara på väg till desktop, såvida inte Google bestämmer sig för att stoppa utrullningen. Många i sociala medier har nämligen uttryckt sitt missnöje över den senaste ändringen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!