Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Det är knappast någon hemlighet att påsken inte direkt hör till årets starkaste e-handelsperioder. Tvärtom brukar helgen placera sig som en av årets absolut sämsta när det kommer till intäkter, order, besök - rubbet. 

LÄS ÄVEN: Årets absolut sämsta e-handelsveckor

Annons
Annons

Endast 2 procent upp

Och påsk i kombination med ett extra varmt och soligt väder, gör förstås situationen ännu värre. Årets påskhelg, som inföll ovanligt sent, bjöd på solsken i stora delar av landet och nu kan vi konstatera att effekterna på e-handeln blev därefter. 

Faktum är att förra veckan blev årets sämsta hittills när det kommer till antal order. Det visar rykande färsk data från Ehandel.se Analytics. Orderökningen blev inte högre än två procent jämfört med förra årets påskvecka, som då inföll vecka 13. Så det handlar för all del fortfarande om en ökning, men den är betydligt lägre än vad e-handeln brukar visa upp från år till år.   

- Det kan ha varit värmen som bidrog och pressade ner transaktionerna så att de till och med blev sämre än under de dåliga februariveckorna. Mellan den 17 och 21 april har dygnsmedeltemperaturen varit mellan 5 och 10 grader högre än normalt, enligt SMHI, säger Jocke Andersen, analytiker på Ehandel.se. 

Kan toppas av tuff julimånad

Med tanke på årets påskfacit finns det en del som pekar på att till och med mitten av sommaren, som annars brukar vara lite kämpig när det kommer till onlineförsäljning, blir bättre. 

- Det är inte helt omöjligt att till och med vecka 29 blir bättre och att det slutar med att påskveckan blir årets sämsta vecka 2019. 

Redan förra året stod det klart att alltför fint väder, åtminstone tidigt på året, kan få ödesdigra konsekvenser för e-handeln. Då började sommaren mer eller mindre redan i april på många håll i landet.  

LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!