Sotarna ger sig ut på nätet med egen e-handel

"En ganska radikal breddning".

Ett gäng sotare har valt att ge sig in i e-handelsbranschen.

"Vilka känner bättre till hur det skapas trevnad och mys i ett hem än en yrkesgrupp som dagligen besöker 10 000-tals bostäder?"

Annons
Annons

Under den premissen så startade Richard Svensson, Jenny Bjelk, Jonas Olsson och Jessica Bjelk upp den nya nätbutiken Sot of Sweden, som säljer heminredning.

- Vi beslutade oss för att bredda med produktförsäljning, och inte som idag enbart tjänster, och då ganska radikalt. Heminredning är det ingen som förväntar sig att ett sotningsföretag skulle starta, säger medgrundaren Richard Svensson.

"Guldkant på varje rum"

Nätbutiken har byggts upp under det senaste året men den riktiga lanseringen och den första kollektionen lades ut den 10 oktober i år. Alla företagets produkter är designade in-house av företagets huvuddesigner Jeanette Öberg.

- Vi ska inte inreda hela hem utan våra produkter ska sätta guldkant på varje rum. Våra produkter ska förändra ett hem från trevligt till supermysigt, förklarar Jeanette Öberg.

Samtliga grundare ska ha jobbat i sotningsbranschen under många år och även företagets jingel ska vara framförd av en sotare. Sot of Swedens produkter säljs endast via den egna e-handeln och efter en framgångsrik lansering blickar de nu framåt.

- Starten har varit bra och vi ser fram emot vår första julhandel, säger Richard Svensson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!