Sportamores första kvartal gick inte som förväntat

Dagens industri rapporterar idag hur nätbutiken Sportamores förlust skenar. Deras resultat för första kvartalet 2013 hamnar på nästan minus 10 miljoner kronor (-9,8MSEK).

Sedan tidigare vet vi att sport- och modebutiken på nätet, Sportamore, primärt satsar på att växa. Och intäkterna för första kvartalet har ökat med 92 procent, jämfört med förra året, och hamnar på 50,7 miljoner kronor (26,4MSEK 2012).

Rörelseresultatet har dock minskat ordentligt. Första kvartalet 2012 såg de ett resultat på -4,4 miljoner vilket nu har växt till -9,8 miljoner kronor.

Annons

Marknadsföringskostnader sägs bland annat stå bakom den ökade förlusten nu när de etablerar Sportamore i nya länder.

- För perioden januari-mars uppgår omsättningen till 50,7 MSEK, en tillväxttakt om 92% mot föregående år. Resultatet för samma period uppgår till -9,8 MSEK och belastas av ökade marknadsföringskostnader kopplat till geografisk expansion. Kassaflödet uppgick under perioden till -13,9 MSEK och speglar ett kvartal av investeringar i marknadsföring, uppbyggnad av varulager för kommande försäljningsperioder, men också ett kvartal med utmanande makroförutsättningar och där den fulla planerade försäljningspotentialen inte avsatts i marknaden, meddelar Johan Ryding, VD på Sportamore.

Det verkar alltså inte ha gått helt enligt planerna. Bolaget etablerar sig dock i Danmark, Finland och Norge och marknadsföringsinsatserna sägs ha intensifierats.

Källa: Press, Di

Annons