Spotify ska ta upp kampen med Netflix och HBO

Enligt rykten ska Spotify ha planer på att bli en on demand-tjänst för både musik och video. Den svenska musiktjänsten vill inte själva kommentera uppgifterna, men om de stämmer kommer man att konkurrera direkt med Netflix och HBO.

Enligt Business Insider står Spotify inför en stor förändring. Enligt två källor till tidningen ska den svenska musiktjänsten ha planer på att bli en on demand-tjänst för både musik och video. Man ska också redan vara på jakt efter samarbetspartners, både vad gäller finansiering och skapandet av exklusivt innehåll.

Under förra året investerade bland annat Coca-Cola och Goldman Sachs 100 miljoner dollar i Spotify. Då värderades företaget till tre miljarder dollar, motsvarande 20 miljarder kronor. Om de nya planerna kommer att leda till en ny investeringsrunda är oklart.

Annons

Spotify har valt inte kommentera de nya uppgifterna men om de stämmer så kommer man att ta upp kampen med redan etablerade giganter som Netflix och HBO.

Vill få kontroll över innehållet

Varför vill då Spotify erbjuda även strömmande video. Enligt spekulationer handlar det om att få större kontroll över sitt innehåll. När det gäller musiken så tar skivbolagen en större del av kakan, mycket beroende på att det finns så många konkurrenter till Spotify. Något som gör att skivbolagen kan diktera villkoren.

Ett problem som även Netflix stod inför tidigare, fast då inom video. Inte heller Netflix äger innehållet de strömmar, och filmbolagen som gör det tar ut en rejäl summa för rättigheterna. Något som ger aktörer som Netflix små marginaler att jobba med.

Därför lanserade Netflix i våras en egen serie, House of Cards, och närmade sig därmed HBO:s affärsmodell något. Det var ingen billig satsning men något man hoppas ska locka nya prenumeranter som sedan stannar kvar. Om satsningen blir lyckad återstår att se, men det funkade för HBO som från början var en kanal som visade andras material.

Ett Spotify för video

I dag ligger HBO bakom stora produktioner som Games of Thrones, Sopranos och Sex and the City för att nämna några och man är en av de mest lönsamma grenarna inom Time Warner. Något som Netflix, och snart kanske även Spotify, vill efterlikna.

Spotify lanserade även en ny logotyp igår där de skriver ut "For music" vilket får en att fantisera om ett Spotify för mer än bara musik, kanske "For video" också. Tiden får dock utvisa om dessa rykten är sanna. En sak som hade passat perfekt på "Spotify for video" är i alla fall konserter, live-spelningar och musikvideor.

Annons

Annons