Stor tysk e-handlare går in i Sverige

Företagets andra nordiska marknad.

Det tyska familjeägda företaget Tchibo grundades 1949 i Hamburg. I början sålde företaget endast nyrostade kaffebönor, men idag är de ett detaljhandelsbolag representerat på flera internationella marknader.

Idag finns Tchibo online och i över 1000 fysiska butiker på tio marknader; Tyskland, Österrike, Tjeckien, Ungern, Polen, Slovakien, Schweiz, Turkiet, Kina och Danmark. Och nu var det även dags för Sverige som blir företagets andra nordiska marknad och elfte på den sammanlagda listan. Den svenska sajten Tchibo.se lanserades i april. 

Annons
Annons

99 procent varumärkeskännedom

Den tyska aktören var en av dem som var tidigt ute med att skaffa e-hanel, redan 1997 började aktören att sälja online. 2017 rapporterade bolaget en omsättning på 3,2 miljarder euro, vilket motsvarar cirka 34 miljarder kronor. 

Företagets ingång i Sverige menas vara ett naturligt steg för bolaget efter en lansering i Danmark 2017. Tchibos senaste lansering skedde dock förra året i Kina.

– Vi ser fram emot vårt inträde på den svenska marknaden då vi ser att svenskar är snabba på att snappa upp nya trender och vill uttrycka sin individualitet. En vidare expansion i Skandinavien är ett naturligt steg efter vår lansering i Danmark 2017, säger Ines von Jagemann, medlem i Tchibos digitala ledningsgrupp, i ett pressmeddelande.

Som ovan nämnt började Tchibo med att sälja kaffebönor men idag består sortimentet av allt från mode, accessoarer, textiler och inredning till elektronik, trädgårdsprodukter, sportutrustning och hobbyprodukter.

Tchibo är en stor aktör inom konsumtionsvaror och detaljhandel främst i Tyskland - där varumärket beräknas ha en varumärkeskännedom på omkring 99 procent, enligt bolaget.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!