Studentmössor för 20 miljoner efter fem år på nätet

E-handelsföretaget Crownstudent har förändrat marknaden med sin 3D-baserade och interaktiva e-handel.

Jesper Knutson och Joachim Sandell hade en tanke. De visste att studenten var en stor tradition i Sverige. Men samtidigt var det en händelse som mestadels sker i den fysiska världen och inte så mycket i den digitala. Gick det senare att ändra på?

- Det är en 200-årig tradition djupt rotad i ett offlinebeteende. Vi insåg att vi skulle kunna ha en utmaning i att driva den typen av försäljning online, berättar Jesper Knutson för Ehandel.se.

Annons

70 000 mössor sedan start

Det var 2012. Fem år senare har de sålt mellan 60 000 och 70 000 studentmössor och omsätter nu 20 miljoner. Och ja, man kan nog säga att de med sin renodlade e-handelsverksamhet Crownstudent.com är på god väg att transformera studenten till en digital upplevelse. Men hur har de lyckats?

- Det traditionella är ju att företagen på olika sätt är ute på skolorna och försöker få eleverna att köpa deras mössor. Det har en offlineförhållning, helt enkelt. Så vi valde att göra tvärtom, att försöka sälja studentmössor helt och hållet på nätet istället. Vi tänkte att vi borde kunna skapa en upplevelse online som skulle fungera - och det har den också gjort. Vår e-handel har tagits emot väldigt bra av målgruppen, säger Jesper Knutson. 

Lösningen fick bli att upprätta en interaktiv 3D-lösning, där man steg för steg själv kan designa alla detaljerna på mössan i närmast oändliga kombinationer.

- E-handel har personaliserat studentmössorna. Idag ser man knappt två likadana mössor i samma klass. Vi har gjort så att man verkligen kan gå in och sätta sin personliga prägel på hela mössan.

Instagramfoton i mössan populär funktion 

Jesper Knutson säger att Crownstudent idag har runt en tredjedel av marknaden och han tror att de flesta upptäcker företaget genom sociala medier. Och det är också något som man valt att utnyttja till sin fördel. Den som önskar kan exempelvis välja att ladda upp ett foto på insidan av sin mössa, något som många också gör.

- Det är vanligt med bilder i mössorna idag. Vi ser en trend att fler och fler vill ha det och vi tror den baseras på, Instagram framförallt. Så den typen av tjänster har blivit väldigt populära hos oss, säger han.

Jesper Knutson var med och grundade e-handelsföretaget Crownstudent

27 000 sålda mössor till årets studenter

Bara inför det här årets många hundra utspring på gymnasieskolor runt om i landet sålde Crownstudent 27 000 mössor. Hela kullen är på runt 100 000 elever.

Annons

I år lanserade man dessutom en ny studentprodukt.

- Vi testade en champagneglaskonfigurator där man kan designa sitt eget glas och det har blivit väldigt väl mottaget.

Fysisk reklam via Mecenat ger trovärdighet 

Jesper Knutson tror att en stor del av företagets framgångar ligger i att de insett vikten av att köpet av en studentmössa ska vara en positiv köpupplevelse.

Och även om 90 procent av marknadsföringen sker i sociala medier, så finns det ytterligare en kanal som används.

- Vi utnyttjar studentföretaget Mecenat som gör studentkorten och skickar ut reklam via dem. På så vis når vi målgruppen på ett trovärdigt sätt.

Från 15 till 20 miljoner på ett år

Idag har företaget fyra heltidsanställda i Sverige samt ett flertal tekniska konsulter utomlands för att hålla sig ajour med det senaste inom digital teknik. Och Crownstudent går av allt att döma, som det heter i studentkretsar, en ljusnande framtid till mötes.

- Förra året omsatte vi 15 miljoner, i år omsätter vi 20. Våra prognoser framåt ser jätteljusa ut, minst sagt. Vi har gått med vinst sedan dag ett och kommer att fortsätta att göra det, konstaterar Jesper Knutson.

Men jag måste få fråga: Vad gör ni resten av året när folk inte tar studenten?

- Roligt att du säger det! Det är den vanliga bilden av vår verksamhet, att vi jobbar på våren och slappar resten av året. Men så är det inte, vi jobbar inte säsongsbetonat. Och tittar man på vår försäljningskurva över året så säljer vi vår första mössa i augusti, så vi har ingen säsongsbetoning i verksamheten idag. Mellan mars och april så ökar förstås volymerna, men vi jobbar året runt med det vi gör.

Jesper Knutson erkänner dock att det finns en period på året som inte är studentmössans bästa, rent försäljningsmässigt.

- Under julen, när resten av e-handeln har högsäsong, då är kanske inte vår produkt riktigt mitt i prick, säger han och skrattar.

Annons