Styrelsemedlem avslöjar att Snapchat bygger e-handel

Snapchats Discover-funktion handlar idag mest om att upptäcka nytt innehåll men snart kan shoppingen bli en lika viktig del.

Den snabbväxande bild- och videoappen Snapchat har sedan en tid tillbaka ryktats ha planer på att ge sig in i e-handelsvärlden, och då inte bara i form av handdukar och gosedjur.

Redan i somras spekulerades det att Snapchat jobbade på att baka in någon form av e-handel i appens Discover-funktion. En sida inuti appen som lanserades i början av 2015 där anslutna mediehus kan skapa sitt eget innehåll i en egen kanal.

Annons

Den nya e-handelsfunktionen ska man ha arbetat på tillsammans med medieföretaget Hearst, som bland annat äger tidningen Cosmopolitan, och som nu visar sig vara mer än bara rykten.

E-handelsplattform på väg

I november lanserade Snapchat och Hearst sitt nya samarbete, en ny kanal vid namn Sweet inuti Discover.

Innehållet i kanalen är en mix av mat, mode, livsstil, musik och konst och när nyhetssajten ReCode nyligen pratade lite närmare med Joanna Coles, chefredaktör för Cosmopolitan och styrelsemedlem i Snapchat, avslöjade hon att man snart kommer att kunna shoppa direkt inuti Discovery.

– Sweet är en kanal som Hearst och Snapchat har skapat tillsammans med vår tagline; Älska något nytt varje dag. Men vid någon tidpunkt kommer den att förvandlas till en e-handelsplattform så att du kommer att kunna handla från den, säger Joanna Coles.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!