Superenkelt att starta E-handel idag

Anton som står bakom den nystartade nätbutiken Headler.se föreläste på vinterminglet SSMX för två veckor sedan. Han pratade där om hur det idag är superenkelt att starta upp en nätbutik. Nu har han även samlat tankarna bakom detta föredrag i ett blogginlägg.

Han nämner bland annat styrkorna i e-handel som att man inte behöver något stort kapital för att starta upp och att affärsmodellen med att sälja saker redan är etablerad och definitiv. Anton framhäver även att e-handelsmarknaden med logistikhantering, plattformar, marknadsföring m.m. har utvecklats avsevärt de senaste åren. Det ska alltså nu vara mycket enklare att ge sig in i branschen än för t.ex. 3 år sedan.

Annons
Annons

Det är inte bara systemen och verktygen som är mer tillgängliga och skalbara idag utan det är även informationen som man behöver för att lära sig allt om e-handel. Anton använder Ehandel.se som ett exempel på detta. Denna nya spridning av information gör startsträckan till en fungerande e-handel mycket kortare.

Anton ser mycket positivt på nystartade e-handlares chanser att lyckas och här är ett exempel:

"Det är sjukt lätt att vara bäst. De flesta större ehandlare är lata och köper hellre tv-reklam än att skriva grymt innehåll till sina produktsidor. Idag krävs det väldigt, väldigt lite för att sticka ut och vara bättre än de flesta andra ehandlare. Särskilt inom vissa nischer, förstås, men även generellt. Var lite snyggare, ha lite bättre support, starta en blogg eller se bara till att ha de bästa specifikationerna och beskrivningarna på produktsidorna (kanske t.o.m. ett videoklipp där man presenterar produkten?) så kommer du vara mer innovativ än både CDON och Netonnet varit de senaste 5 åren."

Vi älskar Antons entusiasm och drivkraft. Även om du inte håller med angående e-handelns enkelhet så kan du alltid dra nytta av hans positiva energi som lätt smittar av sig. Ni kan läsa hela Antons inlägg här.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!