Superexpansion för Amazons Uber-tjänst i USA

Amazon har utökat sin Uber-tjänst till 14 amerikanska städer och leveransmodellen används nu för hela utbudet på Amazon.com.

I slutet av september presenterade Amazon tjänsten Amazon Flex i Seattle. Det är en för företaget ny leveransmodell som låter vem som helst anmäla sitt intresse för att agera chaufför. Precis som med taxi-tjänsten Uber, beställer Amazon en chaufför vid behov som sedan utför en viss leverans. Chaufförerna kan också bli schemalagda under vissa tider på dygnet.

"Skapar nya leveransmöjligheter"

Nu ska e-handlaren enligt Reuters ha expanderat sina "taxileveranser" till 14 amerikanska städer, som till exempel Las Vegas, Phoenix och Dallas, och dessutom verkar leveransmodellen ha utökats från att bara gälla Prime Now-kunder till att även omfatta standardleveranser.

Annons

Reuters har i varje fall fått bekräftat att det är så det går till i Texas. Detta skulle innebära att utbudet av varor som körs ut med den Uber-inspirerade servicen har utökats ordentligt från det ursprungliga urvalet.

- Den nya strömmen av paket kommer att skapa nya leveransmöjligheter, ska Amazon ha skrivit i ett mail till sina chaufförer.

Sparar pengar på "the last mile"

Förändringarna i Amazon Flex har fått Reuters att spekulera i om Amazon nu på allvar försöker att ta upp kampen med leveransjättar som UPS och FedEx. Personer med kunskap på området som Reuters har pratat med tror att Amazon med sina "on demand"-chaufförer kan spara stora summor pengar på särskilt den sista sträckan hem till kunden.

För att kvalificera sig som Amazon Flex-chaufför måste man ha en egen bil, som ska vara minst en "sedan av medelstorlek eller större", en smartphone och en godkänd bakgrundskoll. Chaufförerna, som enligt Amazon kan tjäna mellan 18 och 25 dollar i timmen, plus eventuell dricks, står själva för bensin och försäkringar.

Annons