Svag ökning för Fyndiq efter storsatsning på Superbilligt

"Från vårt perspektiv ett väldigt bra år".

När 2016 lades till handlingarna kunde Fyndiq rapportera en omsättning på 320 miljoner kronor, vilket motsvarade en tillväxt på tio procent från året innan. Under 2017 saktade bolaget dock in något, och ökade med jämförelsevis svaga 2,5 procent - vilket innebar att bolagets omsättning landade på 328 miljoner kronor. Det framgår av Fyndiqs årsredovisning, som nyligen blev offentlig.

Investerade i ny affärsmodell

Nyhetssajten Breakit har bett Fyndiqs vd Dinesh Nayar att kommentera siffrorna.

Annons
Annons

- Från vårt perspektiv har det varit ett väldigt bra år och helt enligt plan. Vi tog stora investeringar i att lägga om vår affärsmodell. Vi har gjort om så att kunderna inte betalar någon fraktavgift på 49 kronor längre. Vi sänker vår intäkt per order när kunden inte betalar för frakten men vi ser samtidigt en kraftig ordertillväxt så det handlar om en engångseffekt på omsättning, säger han till tidningen.

LÄS ÄVEN: Fyndiq slopar fraktavgiften på 49 kronor

Drog ner på PR-kostnader och personal

Och även om omsättningen alltså i princip ligger kvar på samma nivå som tidigare, ska Fyndiq under året som gått ha ökat antalet order och minskat sina marknadsföringskostnader. Antalet anställda ska också ha minskat, efter att ha ökat flera år i rad.

Dock ska en hel del pengar ha lagts på att utveckla appen Fyndiq Superbilligt. Wishkonkurrenten har enligt Dinesh Nayar nu laddats ner över 400 000 gånger, vilket han menar är över förväntan.

LÄS ÄVEN: 3 000 paket om dagen i 10 veckor för Fyndiq Superbilligt

Uppges vara till salu

I samma veva som det nya bokslutet kom, presenterades även uppgifter om att Fyndiq kan vara på väg att säljas. Enligt en källa till Dagens industri kan den nya ägaren bli ett investmentbolag och köpesumman uppges ligga på över 400 miljoner kronor. För helåret 2017 gjorde Fyndiq en förlust på 31 miljoner kronor, vilket ligger i linje med resultatet för 2016 .

- Resultatet är bättre än planerat och hänförligt till bolagets strategi att utveckla det nya affärsområdet "Fyndiq Superbilligt", skriver Fyndiq i sin årsredovisning.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!