Svag start för Qliro Group – men Marketplace ökar

Qliro Groups omsättning för första kvartalet ligger i linje med förra årets siffror, men koncernen går fortsatt med förlust och landar på ett sämre resultat än 2015.

När Qliro Group räknar ihop årets första kvartal står det klart att omsättningen mer eller mindre har legat stilla på samma nivå som förra året. Koncernen minskar nettoomsättningen med två procent och landar på drygt 1,17 miljarder. Resultatet efter skatt uppgick till -40,5 miljoner, att jämföra med -29,4 miljoner förra året.

De flesta av bolagets företag har sett en negativ utveckling under perioden. Lekmer, som fortfarande brottas med sviterna av problemen på sitt lager i Arlandastad, minskar med 5 procent till 90,6 miljoner. Samtidigt minskar Tretti med 6 procent till 164 miljoner, och kanske mest överraskande, Gymgrossisten minskar med 11 procent till knappt 219 miljoner.

Annons
Annons

Qliro Financial Services upp 161%

Paul Fischbein, koncernchef och VD för Qliro Group, menar att den sämre utvecklingen bland annat beror på att påsken inföll tidigt i år och att den norska kronan försvagats mot den svenska.

Bland de positiva nyheterna märks framför allt Nelly, som ökar med fem procent och CDON Marketplace, som vuxit med hela 19 procent sedan förra året. Dessutom har Qliro Financial Services sett en ljus utveckling. Affärsvolymen ökade med 52 procent under kvartalet, medan de totala rörelseintäkterna ökade med hela 161 procent till 47 miljoner. Bland annat har ränteintäkterna ökat från 1,5 till 12,2 miljoner.

- Resultatet, EBT, förbättrades markant och uppgick till -4,9 miljoner kronor jämfört med -13,3 miljoner kronor samma period föregående år. Vi förväntar oss att Qliro Financial Services inom en snar framtid erhåller tillståndet att bli kreditmarknadsbolag, och bolaget har fortsatt med förberedelserna för lansering på den norska marknaden. Detta, tillsammans med introduktion av nya finansiella tjänster, blir nästa stora steg i bolagets utveckling, säger Paul Fischbein.

LÄS ÄVEN: Fischbein hoppas på ett bättre andra kvartal

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!