Svag start för pizzabottnar på nätet – nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

För drygt ett år sedan lanserade krögaren Tony Gerasovski sin ovanliga e-handelsidé. Han började nämligen sälja pizzabottnar till pizzasugna privatpersoner.

LÄS ÄVEN: Hans nya e-handel skickar pizzabottnen på posten

Annons
Annons

Tony berättar att hans e-handel rullade i gång och att han fick beställningar på sina pizzabottnar, men inte i stora mängder som han hade önskat. 

- Efterfrågan är svag skulle jag vilja påstå, dock förväntade jag mig det då livsmedel i denna form, som styckvara, kan vara något man hellre vill köpa i en butik eller direkt från en pizzeria. Vi vill dock utvärdera möjligheterna, för att hitta andra produkter från vår pizzafabrik som passar bättre för en e-handelslösning, säger Tony Gerasovski till Ehandel.se.

"Vågar prova sig fram"

Redan i början berättade e-handlaren att hans största utmaning skulle bli paketerings- och levereras biten, och jobbade hårt på att hitta den bästa lösningen.

- Det största hindret har varit logistiken. När vi lyckades nå leverans dagen efter, hände det att kunder inte plockade ut sin order från utlämningsstället. Eftersom att vi säljer färsk pizzabotten är hållbarheten fem dagar, och då är risken stor att den hinner utveckla mögel. Men vi lyckades lösa det med vakuumpackning, som klarade ytterligare 5 dagar, säger Tony Gerasovski.

Det andra hindret som Tony stötte på var fraktkostnaden, som ofta blev högre än själva produkten. Men under året har han utvärderat sina val, tänkt om och utvecklat sin produkt. 

- Vi har valt att jobba med mindre produkter som inte kräver frys- eller kyltransport. Vi har anpassat en kreativ lösning som kanske når en specifik målgrupp inom området. Vår ambition är att våga prova oss fram och driva innovativa lösningar för slutkonsumenter som älskar pizza.

Jobbar på sin andra produkt

Just nu jobbar de på att slutföra sin andra e-handelsprodukt, som är "Tony’s pizzakit".

- Tony’s pizzakit är just en kreativ lösning där hemmabagaren, får hem våra ingredienser för att skapa sin egna pizzadeg hemma. Den här produkten följer just vårt mål om att skapa en innovativ och enkel ingrediens-lösning där man endast behöver tillsätta vatten och olivolja. Vi ser att degämnen och degkit har varit populära på marknaden de senaste åren, men vi vill dock göra det på ett eget sätt. 

Annons
Annons

Det som är nytt för i år är att de ska bli 7-Elevens pizzaleverantör i april. 

- Det är en jätterolig affär för oss som vi ser fram emot. 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!