Svensk Handel: E-handlarna behöver knäcka lönsamheten

Tron på lönsamhet minskar.

Varje månad undersöker Svensk Handel hur handlare runt om i Sverige ser på framtiden. Genom att ställa frågor till både butiksägare och e-handlare får organisationen ihop ett index, som visar om handeln som helhet ser ljusare eller mörkare tider framför sig.

LÄS ÄVEN: Framtidstron sjunker: "Oroande att nivåerna är lägre än tidigare"

Annons

Nu är siffrorna för mars ihopräknade, och de visar att framtidstron har ökat under den senaste månaden inom både fysisk och digital handel. Störst är ökningen inom e-handeln, där många också är av uppfattningen att antalet anställda kommer att öka den kommande tiden.

"Kampen om kunden är stentuff" 

Men även om det alltså ser ljust ut kring personalstyrkan och den framtida försäljningen, så är e-handlarna inte lika hoppfulla när det kommer till att få god lönsamhet i sina bolag.

- Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland landets e-handlare är stark. Den nöt som många e-handlare behöver knäcka är hur lönsamheten ska öka. Konkurrensen inom e-handeln sker på en global marknad där kampen om kunden är stentuff, säger Svensk handels vd Karin Johansson i ett pressmeddelande.

Annons