Att nio av tio svenskar handlar pÃ¥ nätet idag gör ingen förvÃ¥nad. Men vad svenskarna lägger mest pengar pÃ¥ kan däremot vara intressant. Det har Nets Nordic undersökt i sin årliga rapport baserad pÃ¥ en konsumentundersökning.Â
I undersökningen har man slagit ihop vad konsumenterna uppgav som sin totala konsumtion samt demografisk data för Sverige och fått fram den totala omsättningen för de tre största kategorierna; resor, varor och tjänster. De tre kategorierna omsatte hela 267,9 miljarder kronor under 2018.
– Omnikanal kommer att bli allt viktigare för att förbli konkurrenskraftig, och det är viktigt att ställa om så att man som handlare klarar att erbjuda smidiga kundresor mellan sina olika säljkanaler, skriver Patrick Höijer, Sverigechef Nets, i rapporten.
En femtedel shoppar på Amazon
För att dyka ner i det lite mer ska vi dela upp kategorierna var för sig. Resor utgjorde 42 procent av den totala omsättningen, vilket betyder att den sjönk frÃ¥n 45 procent under 2017. Varor ökade däremot och stÃ¥r nu för 41 procent, jämfört med 39 procent Ã¥ret innan. Och tjänster hade en marginell ökning med en procent som landade pÃ¥ 17 procent för 2018.Â
Svenskarna lade alltså mer pengar på fysiska varor, medan resor backar lite när det gäller andelen av den totala omsättningen. E-handeln med varor växer helt enkelt starkare.
En annan intressant punkt som undersökningen tar upp är att en femtedel av de svenskar som handlar frÃ¥n utländska hemsidor har shoppat pÃ¥ Amazon.Â
Alla betalsätt upplevs olika
PÃ¥ grund av e-handelns snabba tillväxt har det tillkommit flera nya betalsätt. Vilket samtidigt har skapat förväntningar hos konsumenterna som nu ständigt vill ha en snabbare och enklare köpupplevelse.Â
I rapporten framgÃ¥r det att kortbetalning fortfarande är den populäraste betalmetoden i Ã¥r, trots att den minskat med tvÃ¥ procent. Ã…tta av tio svenskar använde sig av den metoden under 2018, och anledningen uppges vara enkelheten. Men bara en tredjedel svarar att de gillar den betalmetoden.Â
Faktura och delbetalningar är de näst största betalmetoderna pÃ¥ nätet. Cirka 50 procent använder faktura när de shoppar online, och 25 procent av svenskarna föredrar den betalmetoden. Enligt Nets uppfattas faktura som den säkraste betalningsmetoden pÃ¥ nätet.Â
Bland de övriga betalmetoderna rankar nätbank som den tredje största, med nästan en femtedel svenskar som föredrar denna. Sedan följer Paypal och Swish med drygt en tiondel.
Fakturabetalning uppplevs som det minst enkla betalsättet och Swish som det enklaste. Men Swish uppges samtidigt vara det minst säkra.Â