Svensk startup lanserar ett Analytics för fysiska butiker

"E-handlare kommer att kräva detta".

Att som e-handlare öppna en fysisk butik kan vara ganska läskigt. Man går då från en digital värld där allt går att mäta, till den fysiska världen som är mycket mer luddig.

Detta vill startup-företaget Shop Analytics ändra på. Medgrundaren David Nilsson berättar för Ehandel.se att man nu formellt startar upp sin tjänst. David börjar med att ursäkta deras något oputsade sajt:

Annons

- Vi är två grundare som träffades och förfinande affärsidén i ett program i våras som Founders Institute driver. Shop Analytics har nu en första fungerande version av tjänsten klar. Vi har därför inte hunnit lägga så mycket tid på vår site, säger David Nilsson.

David Nilssons kompanjon heter Ahmed Chaari och kom till Sverige i slutet av 2016 för att starta ett företag. Ahmed ska vara doktor inom bildanalys, vilket är en stor del av den nya tjänsten.


Ahmed Chaari är bildgeniet bakom tjänsten

Just nu söker grundarna efter pilotkunder som vill testa den nya tjänsten. Shop Analytics ska, som namnet antyder, erbjuda ett “Google Analytics” fast för fysiska butiker. Och tricket för att lyckas med det heter, inte helt oväntat, Artificiell Intelligens.

- Vår “hemliga sås” är vår spetskunskap inom Computer Vision. En variant av det som i dagligt tal kallas Artificiell Intelligens. En form av självlärande dator som kan tolka video. Till det lägger vi vår kunskap om den digitala kunden, säger David Nilsson.

"En outnyttjad resurs"

Shop Analytics har planer på egen hårdvara som ska kunna “bevaka” butiken. I dagsläget kopplar företaget dock in sig i befintliga kameror, eller erbjuder möjligheten att låna kamera för de som vill testa tjänsten.

- Vi kopplar in oss på övervakningskameror. Dessa används inte på ett effektivt sätt idag och är en outnyttjad resurs. Vi erbjuder även mindre pilotkunder, utan existerande säkerhetskameror, att prova tjänsten med ”stand alone”-kameror, säger David Nilsson.

"Sparar inte video"

Företaget är dock tydligt med att ingenting spelas in eller sparas permanent.

Annons

- Vi sparar inte video. Vi ger bara data och information på en rad mätpunkter och nyckeltal. Existerande tillstånd och information i butiken om bevakningskamerornas existens bedöms därmed räcka.

En viktig datapunkt som Shop Analytics ska erbjuda redan idag är hur många som fönstershoppar.

- Den vi anser är viktigast att butiker tar tag i först – det är nyckeltalet: ”antal kunder som lämnar utan att handla”. Många kan inte mäta ens detta objektivt idag. Alla verksamma inom handel vet också hur viktigt det är att även arbeta med nyckeltalet “tid spenderad i butiken”. Vilket också är svårt för många att visa siffror på med precision, säger David Nilsson.

Känslor är nästa steg

Planer finns även på att erbjuda en form av “kundnöjdhetsmätning”, som Shop Analytics kallar det. För att kunna göra det så ska tjänsten helt enkelt kunna analysera besökarnas reaktioner i form av känslor.

Tjänsten sägs också kunna skräddarsys en hel del för olika branscher. Detta eftersom olika företag kan behöva titta på olika nyckeltal, beroende på vilken typ av kunder företaget har eller vad det är för varor man säljer.

- Många finner det intressant att e-handelsbolag nu går in och skapar egen fysisk närvaro. Vi är helt övertygade att ägare med den bakgrunden kräver möjligheten att även kunna ta snabba datadrivna beslut även i de fysiska kanalerna, avslutar David Nilsson.

Annons