Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Nilson Group som står bakom butikskedjorna DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns, Radical Sports samt Ecco meddelar nu att man ska satsa på marknadsplatser på nätet. Skokoncernen har de senaste åren lagt allt mer energi på e-handeln, via bland annat sin egen nätbutik Feetfirst.

Försäljningen hittills har dock endast skett i egna kanaler, men detta ändras nu. Med start redan denna vecka så ska flera av skokoncernens varumärken gå att köpa via H&M:s marknadsplats Afound.

Annons

- Afounds satsning på att sälja noggrant utvalda varumärken inom mode till outletpriser känns helt rätt för oss då vi har ett sortiment som matchar deras målgrupp, säger Claes Meldgaard, VD på Nilson Group, i ett pressmeddelande.

En europeisk marknadsplats

Afound är dock bara starten på en större satsning på marknadsplatser och att koppla loss koncernens varumärken från de egna kanalerna.

- Vi har en stor styrka i våra egna varumärken som vi enbart aktiverat i våra butiker och i vår egen e-handel. Från och med nu kommer några av dessa att synas på Afound och framöver även på fler marknadsplatser, säger Claes Meldgaard.

Vilken marknadsplats som står på tur avslöjas inte men den ska bidra till att “driva volymförsäljningen på den europeiska marknaden”.

Annons