Svenskarna spenderar 80 miljarder på e-handel i år

Ökade med 17 procent i Q1, enligt PostNords E-barometer.

Fortsatt stark tillväxt för e-handeln och handelsflykten från de fysiska butikerna står sig under årets första kvartal. Ökningen av e-handelns omsättning landade under kvartalet på 17 procent och tillväxten inom näthandeln är särskilt stark inom vissa branscher, exempelvis dagligvaruhandeln, sporthandeln samt möbler och heminredning.

Det konstaterar PostNord idag i sin rapport E-barometern, som ges ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Annons
Annons

"Allt mer naturlig del av vår vardag"

Under första kvartalet 2017 var tillväxten historiskt låg, vilket alltså ändrats i år.

- E-handeln blir en allt mer naturlig del av vår vardag där jakten på tid blir allt viktigare. Förflyttningen av konsumtion från fysiska butiker till e-handel fortsätter, men det blir än viktigare att förstå hela kundresan och de olika kanalernas roll och syfte i köpprocessen, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker, Carin Blom, i ett pressmeddelande.

80 miljarder spenderas på e-handel

Enligt rapporten omsätter svensk e-handel nu 67 miljarder kronor och om ökningen för hela 2018 blir som beräknat, 15 procent, kan den siffran i slutet av året ha stigit till 77 miljarder. Lägger man dessutom till de summor som svenskar årligen spenderar i utländska nätbutiker, kan ytterligare 13 miljarder adderas till omsättningssumman. Det innebär alltså att den totala e-handelsomsättningen som svenskarna står för nu uppgår till 80 miljarder kronor, varav cirka var sjätte e-handelskrona då alltså går till utländska företag.

PostNord konstaterar att globaliseringen har fört med sig att många svenskar idag ser det som nästan lika självklart att handla från Tyskland eller Kina, som att köpa något från en svensk nätbutik. Främst lockas många som vänder sig till utländska e-handlare av lägre priser och unika varumärken.

Viktigt med Amazon-strategi

Inte helt oväntat konstaterar rapporten också att Amazons vara eller icke vara på den svenska marknaden är en het potatis just nu.   

- Idag är det mycket diskussioner och spekulationer om Amazons intåg i Sverige. Svenska konsumenter handlar redan en hel del därifrån trots att Amazon inte har en svensk domän. Det är därför viktigt för svenska aktörer att ha en strategi för att skapa lojalitet redan nu. Lojalitet ges inte rakt av idag, utan måste hela tiden förtjänas. Konsumenterna ställer allt högre krav på alltifrån relevans och enkelhet till inspiration från detaljhandelsföretagen, säger Carin Blom.

Samtidigt konstaterar dock barometern att andelen personer som handlar från Kina har minskat, vilket sannolikt hänger samman med den så kallade "Kinaavgiften", som infördes den 1 mars i år.

LÄS ÄVEN: Andelen Kinapaket har minskat till en tredjedel 

Annons
Annons

Kina ligger dock alltjämt kvar i toppen bland populäraste utländska land att handla från, följt av Tyskland och Storbritannien.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!