Svenskt företag lanserar 3D-plattform för e-handel

Nytt försök med 3D inom e-handeln.

Att använda 3D-modeller inom e-handeln är inget nytt och något som flera företag försökt sig på genom åren. I och med det ökade intresset för VR (Virtual Reality) så har även allt fler e-handlare testat olika 3D-lösningar. E-handelsjätten Alibaba har exempelvis startat ett forskningslabb vid namn GnomeMagic Lab som primärt jobbar med VR och att billigare kunna ta fram 3D-modeller av produkter.

"Överallt där du använder Internet"

I dag meddelar ett svenskt företag vid namn Spook AB att de lanserat en ny 3D-lösning för e-handel. Plattformen som heter 3ngage ska jobba med interaktivt 3D-innehåll för e-handel och mobil handel.

Annons
Annons

- 3ngage låter dig uppleva en produkt i interaktiv 3D. Det är mycket enkelt och tillgängligt, det funkar överallt där du använder Internet. 3ngage-upplevelser kan bäddas in i webbplatser och e-butiker, nära köpknappen, säger Thomas Krotkiewski, VD på Spook AB.

Spook har förstås inte missat VR-trenden och den nya plattformen ska även fungera med VR-glasögon, meddelar företaget. Tidigare lösningar för att visa 3D-modeller inom e-handeln har ofta förlitat sig på olika plugins eller insticksprogram i webbläsaren. Detta är något som företaget påpekar att man slipper med den nya plattformen som ska använda befintliga tekniker som HTML5 och WebGL.

"Handgriplig upplevelse i webbläsaren"

De som är först ut med att använda 3ngage är Stockholmsföretaget Brighter som säljer ett uppkopplat hjälpmedel för diabetiker, kallat Actiste.

- Tack vare 3ngage kan alla som vill få ”känna” på Actiste och utforska potentialen hos vår nya produkt. Det blir en riktigt handgriplig upplevelse direkt i webbläsaren, säger Petra Kaur, marknads- och kommunikationschef på Brighter AB.

Nu ska Spook även starta ett forskningsprojekt tillsammans med en av Sveriges högskolor för att ta reda på hur plattformen kan påverka köpbeteendet.

- Vi är positivt överraskade av det enorma intresse vi har mötts av från marknaden - från industriföretag och fastighetsjättar, e-handlare, leverantörer och konsumenter, säger Thomas Krotkiewski.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!