Svenskt modemärke till Kina – lanserar e-handel i Hongkong

Europa och USA på plats - nu är det dags för Asien.

Det svenska modemärket Gudrun Sjödén har haft stora framgångar i både e-handeln och den fysiska världen. År 2017 kom den samlade omsättningen i Gudrun Sjödén Design AB, som bolaget bakom märket heter, upp i nära 400 miljoner kronor och försäljningen sker nu i stora delar av Europa samt i USA.

"En massiv utmaning"

Nu ska den svenska designerns färgstarka kollektioner även ta klivet in på den asiatiska marknaden. Det meddelar e-handelsleverantören Pulsen, som även har backat upp Gudrun Sjödén i samband med expansionen till USA.

Annons
Annons

- Vi ska till Kina! Vi ska titta på att sälja varumärket Gudrun Sjödén i Asien djupare än vi gjort hittills. Det är en massiv utmaning vi har tagit på oss, i form av en annan kultur och språk, andra villkor digitalt och med andra betalningssätt än vi är vana vid. Men vi ska till Kina! säger Ann Adelsson, vice vd på Gudrun Sjödén, i ett pressmeddelande från leverantören.

Den asiatiska satsningen kommer att inledas med en e-handel i Hongkong. Under det kommande året ska projektet sedan utökas med verksamhet på det kinesiska fastlandet.

Omsätter 100 miljoner i USA

År 2013 öppnade Gudrun Sjödén en butik i New York, som blev företagets första utanför Europa. Då hade bolaget redan haft e-handel i USA i två års tid. Lanseringen i Asien utgör företagets tredje stora geografiska expansion under det senaste decenniet, och företaget hoppas förstås på att framgångarna i Asien ska bli minst lika stora som de i USA. Där omsätter bolaget i dag över 100 miljoner kronor om året.

Och av allt att döma ser företagets koncept, som kan beskrivas som en mix av e-handel och egna butiker i egen regi, ut att finnas kvar ett bra tag framöver.

- För oss är hela varumärket, oavsett var kunden möter oss, en upplevelse där vi vill förmedla Gudruns värld till henne. Det är självklart lite olika villkor om du sitter framför en datorskärm och beställer, eller om du pratar med någon på en kundtjänstmottagning, eller om du går i en fysisk butik - men för oss är allt en och samma sak, säger Ann Adelsson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!