”Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser”

En barriär för svensk e-handelsexport.

Svensk Handel meddelar idag att svenska e-handlare reagerar mot alldeles för dyra paketleveranser. Höga fraktkostnader sägs vara det enskilt största hindret när svenska nätbutiker vill sälja till andra länder.

"En alarmerande konkurrensnackdel"

6 av 10 e-handlare som Svensk Handel varit i kontakt med säger att fraktkostnader är ett stort eller mycket stort hinder för att exportera till andra EU-länder.

Annons
Annons

- Det faktum att Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser innebär en alarmerande konkurrensnackdel. När detaljhandeln blir allt mer internationell måste svenska e-handlare få rätt förutsättningar att konkurrera, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i samband med undersökningen.

"Mycket kvar att göra"

Detta är något som kan bidra till det e-handelsunderskott som vi har i Sverige. Där kunderna köper för cirka 11 miljarder kronor från utländska e-handlare medan svenska e-handlare säljer för 5-9 miljarder till utlandet.

- Det finns mycket kvar att göra för att få EU:s inre marknad att fungera optimalt. En effektivare inre marknad för e-handel och paketleveranser skulle främja både handlare och konsumenter, säger Johan Davidson.

När e-handlare exporterar utanför EU ska det tillkomma andra hinder men även där sägs fraktkostnaderna vara det största problemet.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!