Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Reformasthlm.se är en webbutik som specialiserar sig på möbler och inredning. Aktören är en återförsäljare av både nya och välkända varumärken men företaget säljer också egenproducerade möbler och dessutom även unika vintageprodukter.

Reforma är en renodlad e-handel och grundades 2011 av Linnea Sweijer.

Annons

– Till en början gav många oss feedbacken att möbelförsäljning kräver fysiska butiker men vi har insett motsatsen, säger Anna-Klara Jönsson, Operativ chef på Reforma, till Ehandel.se och fortsätter:

– Istället för att investera i showrooms och butiker har vi valt att fokusera på tydlig produktinformation, bra produktbilder och en bra kundtjänst - vilket är en prioritering som vi är mycket nöjda med och därför stolta över att vara en möbel- och inredningsbutik som är helt och hållet nätbaserad.

Förutom hemmamarknaden Sverige finns sajten även representerad i Norge, Danmark och Finland. Men den norska sajten är idag den näst största utav de nordiska, vilket Linnea förklarar med att Reforma har översatt webbshopen till det lokala språket. 

– Den svenska marknaden är fortfarande den överlägset största för oss men försäljningen till Norge ökar snabbare än förväntat, sedan lanseringen av vår norska butik i januari 2019 - vilket är otroligt kul, säger Linnea Sweijer till Ehandel.se.

Planerar ni att expandera utanför Norden?

– Absolut! Vi ser i dagsläget över marknader i flera olika länder och planerar att expandera ytterligare inom kort, svarar hon. 

Ny webbutik ökar säljet

Reforma har inte delat med sig av sina senaste siffror för 2018 än, men däremot kan vi se att bolaget har haft en stadig omsättningsökning med goda resultat varje år.

Räkenskapsåret 2016 resulterade i en omsättning på 7,3 miljoner kronor och ett rörelseresultat på nära 100 000 kronor. Året efter, 2017, ökade omsättningen och landade på 9,7 miljoner kronor med ett rörelseresultat på cirka 124 000 kronor. Och i år planerar Reforma att spräcka 20 miljoner. 

Annons

– Under 2019 beräknar vi omsätta 20 miljoner kronor, och vi är hittills på god väg att nå detta mål, säger Anna-Klara Jönsson.

I årsrapporten för 2017 skriver bolaget att Reforma påbörjade ett omfattande varumärkesarbete, och att sajten fick en ny grafisk profil och en redesign av webbshoppen i samband med det. Linnea berättar att det arbetet avslutades förra året och Reforma har en ny webbutik sedan juni 2018. 

– Att handla på nätet ser annorlunda ut idag än för bara ett par år sedan, och för att kunna fortsätta leva upp till målsättningen att vara en inspirerande såväl som användarvänlig e-handel är utvecklingen av vår webshop något vi kontinuerligt arbetar med, säger Linnea och tillägger:

– Vi har märkt en stor skillnad i såväl konvertering som total försäljning sedan lanseringen och har även fått mycket positiv respons från våra kunder.

"Från indiska bröllop"

Reformas lager ligger i Skåne och rymmer över 5000 artiklar i dagsläget. Valet föll på Skåne då det både är nära till Danmark, där flera varumärken som företaget samarbetar med håller hus, men det är även nära till olika handelshamnar där Reformas leveranser från Asien anländer.

– Att ha vårt lager i Skåne är även ett strategiskt beslut för vidare expansion söderut, säger Anna-Klara och tillägger:

– Vårt lager rymmer våra vintagemöbler, möbler från våra egna varumärken och andra välkända varumärken. Vi jobbar inte med någon dropshipping alls i dagsläget, främst eftersom vi värdesätter att ha full kontroll över alla leveranser till våra kunder och för att vi vill kunna säkerställa att det vi säljer håller måttet.

Hur går det till när ni väljer ut second-hand produkterna? Besöker ni exempelvis loppisar och köper möbler som ni sedan säljer på sajten?

– Vi har kontakter i Indien som jobbar med att rädda stora partier av möbler som annars ska slängas eller brännas. På så sätt kan vi exempelvis köpa in hundratals bord som tidigare använts på indiska bröllop. Dessa bord ses som engångsartiklar där, men på den skandinaviska marknaden anses de supersnygga att använda som ett rustikt matbord i ett modernt skandinaviskt hem, förklarar Anna-Klara och fortsätter:

– Sen samarbetar vi även med flera skandinaviska leverantörer som tillverkar möbler av återvunna material, det kan exempelvis gälla lampor av återvunna kopparledningar eller soffbord av gamla kabeltrummor.

"Flyttat 80 procent av produktionen"

Reforma har under den senaste tiden lagt ner mycket jobb på sin klimatstrategi. Och trots att möbelföretagets egna produkter produceras främst i Sydostasien, kallar Reformasthlm.se sig för "Sveriges första helt klimatneutrala e-handel".

– Vi har helt och hållet uteslutit transporter från Asien med flyg och tåg, då båtfrakt är det överlägset bästa alternativet rent miljömässigt i dagsläget. En stor del av vår klimatstrategi innebär att konstant se över vad vi har för alternativ för att minska våra utsläpp ytterligare. Ett sätt att göra detta är naturligtvis att ha produktionen geografisk närmre Sverige, säger Anna-Klara och tillägger:

– Ett annat sätt, vilket vi i nuläget arbetar hårt för, är att påverka rederierna att ställa om till fossilfria bränslen. Vi tror att vi som företag, genom att ställa krav och ta vara på vår konsumentkraft, kan påverka rederierna till en snabbare omställning. Hittills har vår kravställning på speditörer och rederier lett till att vi från och med 2020 kommer kunna börja frakta våra ordrar från Asien med miljöcertifierade rederier.

Sedan hösten förra året tills våren 2019 har Reforma förflyttat 80 procent av produktionen av sina egna varumärken till hållbara och certifierade fabriker. Och klimatkompenserar för all materialanvändning och alla transporter, både utrikes och inrikes. 

– De utsläpp vi hittills inte har kunnat påverka har vi, tillsammans med en extern aktör, beräknat och därefter kompenserat för genom investering i byggnation av vindkraftverk i Zhangbei-provinsen i Kina. Dessa vindkraftverk kommer spara in 75 000 ton CO2e per år, jämfört med de kolkraftverk som tidigare strömförsöjt provinsen, säger Anna-Klara. 

Det som säljer bäst, utav nyproducerat och second-hand, är nytillverkade möbler. Och det faktum var en av anledningarna till varför företaget började se över sin miljöpåverkan. 

– Majoriteten av vår försäljning står nytillverkade möbler för, och på grund av det insåg vi hur viktigt det är att vi ser till att vår möbelproduktion sker på bästa möjliga vis, både ur ett miljömässigt och ur ett etiskt perspektiv. Det är förklaringen till varför vi började arbeta med klimatfrågan på allvar, säger Anna-Klara.

"Ökade mer än 250 procent"

Det som Reforma kämpar med mest är att ändra konsumenternas vanor, att få kunder till att välja att köpa möbler online framför offline.  

– En av våra största utmaningar är att göra möbelinköp på nätet till ett mer attraktivt val än att handla möbler fysiskt. Av den totala möbelmarknaden i Sverige står försäljningen på nätet endast för 5 procent - enligt Svensk Handels rapport från 2018 - och detta vill vi på Reforma såklart ändra på, säger Linnea och tillägger:

– Här ligger stora utmaningar men lika stor potential! 

Framåt planerar möbelaktören att utöka sitt sortiment, få till intressanta samarbeten och växa verksamheten över fler landsgränser.

– Just nu har vi stort fokus på att expandera vår verksamhet och vi undersöker ett flertal olika länders marknader och deras potential, säger Linnea och avslutar med:

– Utöver det så lägger vi mycket tid och kraft på att utöka vårt sortiment ännu mer, trots att vi under 2018 ökade det med mer än 250 procent. Detta innebär en hel del nya egendesignade produkter men också samarbeten med nya leverantörer och varumärken.

Annons