Swish slår ut Apple Pay i slaget om e-handeln

"Har inte anammats alls bland svenskarna".

Swish har gjort succé medan Bitcoin och Apple Pay har halkat efter fullständigt. Den slutsatsen drar betalföretaget Dibs, efter att ha intervjuat ett antal svenskar om deras preferenser vid betalningar på nätet.

- Swish har efter sina initiala problem gjort succé medan Apple Pay inte anammats alls bland svenskarna, konstaterar företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Direktbetalning tappar

Även om kortbetalning och faktura fortfarande är de i särklass mest populära betalningsalternativen inom svensk e-handel, så är Swish enligt Dibs årets stora bubblare. 37 procent av deltagarna i undersökningen ska ha valt att i årets undersökning ha uppgett att de har betalat sin e-handelsbeställning med Swish, vilket kan jämföras med 28 procent förra året.

LÄS ÄVEN: Stort genombrott - Swish skakar om betalmarknaden

En tiondel av de svarande ska också ha uppgett att Swish är det betalsätt de föredrar att använda på nätet.

- Swish är, precis som vi förutspådde i fjol, detta års succéhistoria. Swish kommer sannolikt att fortsätta öka på bekostnad av andra betalsätt, främst direktbetalning från bankkonto, eftersom konsumenterna tycker att Swish är överlägset enklast, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs Payment Services, i en kommentar.

För kryptovalutor som Bitcoin ser det däremot mörkare ut, och av Dibs siffror att döma har det hajpade betalsättet Apple Pay blivit en riktig e-handelsflopp.

"Inte tillgängligt för särskilt många"

Endast en procent ska ha genomfört ett e-handelsköp med hjälp av Apple Pay, och "nästan inga" tycker att betalsättet är något att föredra när det kommer till köp på nätet. Detta trots att Apples betalapp ska ha 87 miljoner användare och är tillgänglig i 30 länder.

- Den låga populariteten beror på att betalsättet inte är tillgängligt för särskilt många konsumenter och att få svenska webbutiker erbjuder möjligheten att betala med Apple Pay. Om Apple Pay överhuvudtaget ska vara relevant i framtiden på den svenska marknaden krävs att bankerna ger sina kunder möjlighet att använda det, säger Patrik Müller.

Dibs siffror är hämtade ur företagets kommande rapport “Svensk E-handel 2018”. Rapporten bygger i sin tur på intervjuer med drygt 2 000 “internetanvändare”, som fick svara på frågor under årets andra kvartal.

Annons

Annons