TV-gala och ansiktsigenkänning när jätten laddar för köpfest

Två veckor lång festival inför årets Singles Day.

Den 11 november är det dags för den stora e-handelsdagen Singles Day. Traditionen är tänkt att ge singlar ett bra tillfälle att unna sig själva något extra, och hos Alibaba, som grundade dagen 2009, sparas det inte in på några utgifter inför årets upplaga.

Samarbetar med 52 gallerior

Inför huvudnumret nästa lördag har e-handlaren, enligt bland andra Power Retail, valt att bjuda på en nära två veckor lång festival då kunderna kan ta del av ett antal aktiviteter och erbjudanden. Temat för i år är “New Retail”, som går ut på att Alibaba kombinerar handel i den digitala och den fysiska världen.

Annons

E-handlaren samarbetar i år med 52 gallerior och kommer att sätta upp 60 popup-butiker i 12 kinesiska städer. I popup-butikerna kan kunderna ta del av den senaste shoppingtekniken, och till exempel testa olika nyanser av läppstift digitalt.

Nära 100 000 butiker i Kina kommer som en del av projektet att göras om till “smart stores” och bland annat erbjuda supermoderna betalningsmetoder som ansiktsigenkänning.

Hollywoodproducent ska räkna ner

Alibaba planerar dessutom att använda sina mediekanaler för att driva trafik till Singles Day, och har dagen till ära förberett med bland annat interaktiva mobilspel som ska locka kundernas intresse. Festivalen inleddes med en modevisning som konsumenterna även kunde följa digitalt och handla från i realtid.

På kvällen den 10:e november går “Countdown Gala Celebration” - det vill säga en nedräkningsgala till Singles Day. Till festen, som ska direktsändas på ett flertal större TV-kanaler, har Alibaba bland annat bjudit in en Hollywoodproducent, samt populära sångare och filmstjärnor, som ska göra publiken redo att öppna plånboken nästkommande dag.

Under förra årets Singles Day sålde Alibaba för motsvarande nära 150 miljarder svenska kronor under de 24 timmar som eventet pågick.

Annons