Ta reda vad besökarna tittar på och konvertera mera

När det gäller e-handel kan man inte få för mycket information om sina besökare och hur de beter sig i butiken. Vad leder till sälj och vad bromsar, mindre friktion betyder helt enkelt bättre konvertering. Att använda Google Analtyics är ett sätt men det finns många andra verktyg för den som vill.

Man bör inte underskatta butikens användbarhet, hur pass enkelt besökaren hittar vad de är ute efter. Det finns många olika spårningsverktyg som kan hjälpa dig hitta områden som kan förbättras i din nätbutik. E-handelsbyrån BlueAcorn tipsar i sin blogg om tre olika varianter.

Ögonrörelser

Annons

Idag finns det många olika verktyg för att spåra dina besökares ögonrörelser när de besöker din nätbutik. Förr behövde de som deltog i studierna ha särskilda glasögon på sig men idag kan man använda besökarens webbkamera. Något som gör metoden betydligt enklare, billigare och mer användarvänlig än tidigare.

Forskning har kopplat ihop olika ögonrörelser med olika funktioner i hjärnan. Snabba och samtidiga rörelser från båda ögonen i samma riktning visar på att besökaren samlar information. Om besökaren istället fixerar vid en särskild punkt betyder det att något intresserar dem, eller att de stött på problem.

Med kunskap om vad besökaren tittar på och hur länge kan du se vad i din butik som skapar affärer och vad som utgör en bromskloss. Bäst resultat får man om man kombinerar att spåra ögonrörelser med musrörelser eller musklick.

Musrörelser

Att spåra musrörelser är enklare än att spåra ögonrörelser, det enda som krävs är lite javascript i koden. När du spårar musrörelser i din butik kommer du att se en ”heatmap” av besökarnas musrörelser på dina sidor. Något som ger dig en insikt i hur besökaren använder sin mus när de surfar runt i din butik.

Men det råder lite delade meningar om hur pass pålitlig information är när man spårar musrörelser. Vissa säger att muspekaren följer ögonrörelserna medan andra forskningar hävdar att så inte är fallet. En del använder bara musen när de klickar på en länk, andra använder den mer aktivt och det visar i så fall bättre vad de tittar på.

Musklick

Att mäta musklick är ett utmärkt sätt att avgöra vilka länkar i butiken som används mest. I likhet med att spåra musrörelser så är inte metoden särskilt påträngande för besökaren och kan enkelt implementeras genom att lägga in en sträng javascript i sidans kod.

Annons

Att mäta musklick kan vara väldigt användbart. Låt oss säga att du vill att besökarna ska klicka på en specifik länk, men det visar sig att de istället klickar på något helt annat. Det betyder att du måste göra den specifika länken mer tilltalande eller lättare att hitta.

Om du parar ihop informationen från besökarnas musklick med vilka sökord som lockar trafik till butiken kan du få viktig kunskap om vad dina besökare letar efter i din butik, och om de faktiskt lyckas hitta det. Om så inte är fallet kanske du ska överväga att ändra din layout.

Vilket verktyg är bäst?

När du ska avgöra vilket verktyg du ska använda för din webbplats måste du fundera på vad det är du vill veta. Oftast är kombinationen av olika verktyg mest effektiv.

Att spåra ögonrörelser i kombination med musrörelser är mycket användbart för att ta reda på hur användbar butiken är. Musklick och musrörelser i kombination med sökordsanalys kan ge viktigt information om varför besökarna kommer till din webbplats och om de hittade vad de letade efter.

Källa: BlueAcorn

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!