Tictail firar 10 månader med 10 000 butiker

Den svenska e-handelsplattformen Tictail firar nu 10 månader på marknaden. Efter att de lanserat på Nordic eCommerce Summit i maj 2012 har de lyckats knyta till sig 10 000 e-handlare.

Tictail skulle ta världen med storm med sin superenkla e-handelsplattform och de verkar i alla fall fått en riktigt bra start. Plattformen skall användas i 98 länder och det handlar inte om 10 000 registrerade konton, säger vd Carl Waldekranz, utan det är butiker.

Hur många som är aktiva är förstås en annan fråga men Tictail vinner uppenbarligen mark. Deras plattform är inte heller endast för små aktörer. Vi har sett Tictail-butiker ifrån företag som Cheap Monday, Decathlon med flera.

Annons

Carl Waldekranz kommenterar tillväxten, här hos MKSE, åt hela Tictail-teamet:

- Jättestolta över vår snabba tillväxt så här långt men 10 000 butiker är bara början. Jag drömmer om en framtid där Tictail är plattformen för flera miljoner butiker.

Ett team som växt ifrån fyra personer till tio på tio månader och tagit plattformen globalt. Även om Tictail nu finns i nära hundra länder så skall Sverige stå för 30 procent av ansluta e-handlare.

För att fira sin fina tillväxt bjuder Tictail på lite infografik. Där vi bland annat får reda på hur många rader kod de skrivit.

Appar är framtiden

Vi har tidigare berättat hur Tictail lockat till sig 10 miljoner kronor i riskkapital. I början var det lite av ett mysterium hur de skulle tjäna pengar. Nu vet vi dock att de ska gå App-vägen där extra funktionalitet kommer kosta via tilläggsapplikationer. De appar som finns just nu är gratis men kommer kosta efter 30 april.

Hur det går med försäljningen hos alla de 10 000 butikerna får vi inte veta. Carl berättar dock för Arcticstartup hur det sålts för lika mycket under början av 2013 som för hela 2012, inkluderat julhandeln. Han berättar även att försäljningsutvecklingen är som förväntad där många butiker säljer lite här och där, medan andra står för stora volymer.

Annons

Detta är förstås inget som direkt påverkar Tictail, som inte ska ta en procent av försäljningen.

Vill erövra världen

Ticital vill istället erövra världen och precis som Carl drömmer om, ansluta miljontals e-handlare, stora som små, tjocka som smala.

En stor e-handelsmassa som de sedan kan sälja appar till men även erbjuda andra utvecklare att sälja till. Det intressanta här är ju att en e-handlare kan utveckla sin egen modul och sedan sälja denna till andra e-handlare. Något som skall bli möjligt i framtiden.

Vi gratulerar Tictail till framgångarna och det ska bli mycket intressant att se hur deras ekosystem med appar utvecklas framöver. Kanske kan Tictail bli förvånansvärt kraftfullt när utvecklare sätter tänderna i plattformen.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!